جستجوی حیات در مریخ توسط کنجکاوی

به گزارش سیناپرس، مطالعات ناسا در مریخ طی سال های گذشته روند سریع تری به خود گرفته و یکی از مهمترین موارد مد نظر این سازمان فضایی، جستجوی حیات در سایر سیارات است.

در مارس ۲۰۱۷، مریخ نورد ناسا نمونه هایی را از تپه های شنی بگنولد در سیاره سرخ  جمع آوری کرد. در دسامبر همان سال  کنجکاوی بخشی از این مواد را به آزمایشگاه تجزیه و تحلیل نمونه خود در مریخ (SAM) منتقل کرد.

این آزمایشگاه دارای ۷۴ بخش ویژه نگهدارنده است که برای تجزیه و تحلیل نمونه های مریخ استفاده می شود. در حال حاضر بیشتر آنها خالی هستند و نمونه های موجود نیز باید توسط مریخ نورد مورد مطالعه قرار گیرد.به گزارش سیناپرس ، در این میان اما ۹  نمونه حاوی حلال هایی هستند که به دانشمندان امکان می دهد ترکیبات موجود در نمونه ها را بهتر بررسی کنند. ناسا طی آزمایشی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، برای اولین بار از برخی از این حلال ها استفاده کرد تا به طور قطعی مشخص شود که آیا این تکنیک می تواند در ماموریت های سیاره ای دیگر نیز مفید باشد یا خیر.

نتایج این بررسی ها نشان داد که این موضوع امکان پذیر است و در نهایت مایوا میلان (Maëva Millan) پژوهشگر ناسا در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی و همکارانش پس از سال‌ها کار دقیق روی زمین، شواهدی برای مولکول‌ های آلی در نمونه ‌ها پیدا کردند که ممکن بود در روش های قدیمی  از بین بروند.
در حالی که بررسی های این تیم مطالعاتی هیچ مدرک مشخصی از وجود حیات، مانند اسیدهای آمینه در نمونه های مریخ پیدا نکردند اما نتایج این آزمایش‌ ها منجر به ابداع روشی به نام  مشتق ‌سازی شیمی مرطوب شد که می توان از آن برای جستجوی حیات بیگانه بهره جست.

میلان در این رابطه می گوید: ما ثابت کرده ایم که این آزمایش می تواند مفید باشد. این بدان معناست که ما می ‌توانیم همین آزمایش را دوباره روی مواد معدنی مختلفی مانند خاک رس و سولفات‌ ها انجام دهیم که به روش بهتری می‌ توانند مولکول‌ های آلی را حفظ کنند.

به گزارش سیناپرس ، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است این تکنیک در ماموریت‌ های آتی، مانند پروژه مریخ‌ نورد روزالیند فرانکلین اروپا که در سال ۲۰۲۲ پرتاب می‌شود و ماموریت دراگون فلای  ناسا که سطح تیتان قمر زحل را در سال ۲۰۳۶ کاوش می‌ کند، استفاده شود.

مترجم: حمید تعالی
منبع: newscientist
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا