رقابت دانشمندان جوان در مسابقه مریخ ناسا

بر اساس گزارش دبیرخانه ارتباطات و ترابری مکزیک ، تیمی از دانشجویان جوان این کشور موفق به کسب جایزه نخست مسابقات  مریخ نوردان نوجوان 1st Mars Trekker Global Teen Summit  شده اند که توسط ناسا و در مرکز فضائی این سازمان در هوستون برگزار شده است .

در این رقابت ها یک صد و بیست شرکت کننده نوجوان در سنین 13 تا 17 سال شرکت کرده و به طور ویژه در زمینه های رباتیک ، ابزارهای ویژه در چاپ سه بعدی و طراحی اقامتگاه های انسانی در مریخ به رقابت با یکدیگر پرداخته اند . در این رقابت ها تیمی بیست نفره از کشور مکزیک موفق به کسب مقام برتر شد .

در همین زمینه خاویر مندیتا جیمنزا Javier Mendieta Jimenez  مدیر ارشد آژانس فضائی مکزیک Mexican Space Agency (AEM) اعلام کرد : " ما باید به آموزش جوانان در کشور خود اعتقاد داشته باشیم . من اعتقادی راسخ به نسل آینده دارم و نسبت به این موضوع اطمینان دارم که این نسل می توانند جایگاه مکزیک را به سطح نخست جهانی در توسعه و ساخت ماهواره و فعالیت های فضائی برساند . " گفتنی است پیش از این قراداد همکاری های آموزشی بین آژانس فضائی مکزیک و سازمان فضائی ناسا منعقد شده بود و شرکت کنندگان مکزیکی در این دوره از رقابت ها ف از ایالت های مونتری Monterrey بخش فدرال و ایالت  تلاکسکالا Tlaxcala بودند که هر سه شرکت کننده دریافت کننده جایزه برتر این مسابقات از این ایالت اعزام شده بودند .

بر اساس اعلام رسمی ناسا ، مقام نخست در زمینه علوم رباتیک فضائی به خاویر ریورا مونتر  Javier Rivera Monter پانزده ساله از مکزیک  رسیده و جایزه نخست در طراحی و ساخت ابزارهای چاپ سه بعدی در فضا را نیز دیگر شرکت کنند مکزیکی با نام فاطیما پائولا وارگاس Fatima Paola Vargas شانزده ساله از آن خود کرد . بر این اساس مقام نخست بهترین طرح جهت سکونت اسنان در مریخ نیز به یانت جوزفینا گوئوارا Yanet Josefina Guevara شانزده ساله از کشور مکزیک رسید .

موضوع فوق نشان دهنده عزم جدی مکزیک در پیشرفت در حوزه های علوم فضائی است و رئیس آژانس فضائی این کشور در این رابطه خاطر نشان کرد که ساختار سیم کشی و سیستم کنترل سفینه موسوم به اوریون Orion  که توسط ناسا در دست ساخت بوده و قرار است برای نخستین بار ، انسان را به مریخ منتقل کند ، توسط دانشمندان مکزیکی طراحی و ساخته شده است .

در مریخ نوردان نوجوان ، شرکت کنندگان علاوه بر ارائه طرح های خود ، در کلاس های آموزشی ویژه ای که از سوی دانشمندان ناسا در زمینه های مختلف مهندسی ، تغذیه و فضاپیمای اوریون و اکتشافات مریخ  برگزار شده بود ، شرکت کردند .

در این رقابت ها ، شرکت کنندگان جوان به ارائه طرح های مختلفی از سکونت گاه های بشری در مریخ پرداختند که در آن محاسبات محیط زیست مریخ ؛ انرژی ، آب و مسائل مرتبط با آن ؛ غذا ، بهداشت و مناطق قابل سکونت در سطح این سیاره مورد ارزیابی قرار گرفته بود . در این رقابت ها همچنین دانشمندان جوان شرکت کننده ،  راهکارهای جدیدی برای امکان پذیر کردن اقامت بشر در مریخ ارائه کرده و مشکلاتی که نخستین گروه از انسان ها در این سیاره با آن رو به رو خواهند شد مورد بررسی و توجه قرار گرفته است .

در خاتمه لازم به ذکر است که هدف اصلی سازمان فضائی ناسا از برگزاری این رقابت ها ، شناسائی استعداد های جوان از سراسر دنیا برای مشارکت در پروژه اعزام انسان به ماه است که در سال 2030 میلادی انجام خواهد شد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا