موفقیت پزشکی فرد محور در درمان برخی سرطان ها

دکتر فرشید اربابی رياست پنل پزشکی فرد محور و سرطان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با این پنل گفت: در چند دهه اخیر دیدگاهی نوین مطرح شده با این مضمون که درمان های واحد در یک نوع سرطان جواب یکسانی نمی دهد.

وی ادامه داد: مدتها اینگونه تصور می شد که هنگامی که در آزمایشگاه و در زیر میکروسکوپ یک نوع سرطان شناسایی و بر اساس نوع سلولي تشخیص و طبقه بندي می شود می توانیم بر اساس دارویی که برای آن در نظر گرفته شده درمان را انجام بدهيم و غالبا از طریق شیمی درمانی با آن توده مقابله می شد.

این انکولوژیست و رادیوتراپیست تصریح کرد: اتفاقی که می افتاد این بود که در برخی از بیماران پیشرفت سرطان کند شده یا کاملا از بین می رفت اما در عده ای دیگر این روش درمانی جواب نمی داد و سرطان در حین درمان پیشرفت می کرد.

وی تاکید کرد: با پیشرفت ابزارها برای سنجش و شناسایی سرطان، متوجه شدیم هر چند ممکن است با یک نوع سلول سرطاني در زير ميكروسكوپ مواجه باشيم اما سلولها مشخصات و ويژگيهايب دارند كه درمان های متفاوتی را می طلبند.

اربابی با اشاره به این موضوع که البته هنوز هم فاصله زیادی با سطح ایده آل داریم گفت: اما مي دانيم وقتی سلول ها می خواهند تبدیل به سلول سرطانی شوند شروع به تغییر می کنند و نکته ای که وجود دارد این است که در این تغییر یک روند غیرقابل پیش بینی وجود دارد. در واقع قبل از یک سرطان ریه اتفاقات ژنتیکی زیادی افتاده است و نکته اصلی اینجاست که مسیری که این اتفاقات می افتد یکی نیست.

وی اظهار کرد: بنابراین متوجه شدیم به عنوان مثال، ما تنها با یک نوع سرطان ریه مواجه نیستیم بلکه با چندین نوع سرطان ریه مواجهیم که اینها در افراد مختلف متفاوت هستند. درست مانند اثر انگشت، سرطانها نیز مختص هر فرد است و باید برای درمان آن از داروی مخصوصی برای هر فرد استفاده شود.

اربابی ادامه داد: با فهم این موضوع شروع کردیم به دستکاری تغییرات و ساخت داروی مناسب برای هر نوع سرطان؛ در حال حاضر در بسیاری از سرطان ها هنوز موفق نشدیم به درمان فرد محور دست پیدا کنیم اما در برخی از سرطان ها هم به موفقیت هایی دست پیدا کردیم. یعنی توانستیم سیستم ایمنی فرد را که نقص آن موجب بروز سرطان می شود با دستکاری مجهزتر کنیم تا بتواند به مقابله با توده های سرطانی بپردازد. ضمن اینکه با شناخت بخش های داخل سلولی به دنبال ساخت داروی متناسب هستیم. این اتفاقات در حال وقوع بوده و روند پیشرفت خیلی سریع است. از این رو، می طلبد یک سمپوزیوم بر گزار شود که سایر پزشکان و همکاران از این نتایج آگاهی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از حوزه هایی که مدنظر این سمپوزیوم است سرطان است، عنوان کرد: ضمن اینکه، پزشکی فرد محور این پتانسیل را دارد که اگر تحقیقات در کشور منتج به ساخت دارویی شود که بتواند موثر واقع شود منجر به افزایش سرمایه ملی شده و ارز آوری که این تکنولوژی دارد خیلی بیشتر از سایر رشته های دیگر است.

بر اساس این گزارش، «سمپوزیوم پزشکی فردمحور؛ فرصت ها و چالش های پیش رو» از سوی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی در تاریخ 23 و 24 آذرماه سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود.

گفتگوی سیناپرس با دکتر وحیدرضا یاسایی،رئیس پنل سیاستگذاری کلان پزشکی فرد محور از منظر بیمه و حوزه های آموزش، بهداشت و درمان که یکی از پنل های اصلی این سمپوزیوم است بخوانید.

گفتگو: هانیه حقیقی