هوش مصنوعی گوگل از کودک ۸ ساله خنگ‌تر است

تحقیقات جدید انجام‌شده در دانشگاه کرنل نشان از این دارد که باهوش‌ترین دستیار هوشمند ساخته‌شده توسط بشر حتی به‌اندازه یک کودک دوم یا سوم دبستانی نیز هوشمند نیست. شاید در نخستین گام فکر کنید که هوش مصنوعی گوگل توانسته است تا استادان بزرگ جهان را در قدیمی‌ترین بازی یعنی Go شکست بدهد و به همین دلیل نیز چنین تحقیقاتی نمی‌تواند درست باشد. بااین‌وجود تحقیقات انجام‌شده که توسط دانشمندانی بانام‌های فنگ لیو، یونگ شی و یینگ لیو انجام‌شده است، نشان می‌دهد که چه تفاوت‌هایی بین سیستم‌های هوشمند شرکت‌های مختلف مانند گوگل، بایدو، بینگ و اپل وجود دارد.

در بخشی از این مقاله این‌چنین آمده است: «باوجوداینکه هوش مصنوعی یکی از جذاب‌ترین محدوده‌های تحقیقات علمی به‌حساب می‌آید، مشکل ترس از ظهور و قیام هوش مصنوعی همچنان یکی از موارد مهم در مقابل رشد این صنایع به‌حساب می‌آید. برای رسیدگی به تهدید هوش مصنوعی نیز این تحقیقات اقدام به ارائه یک مدل هوش استاندارد مابین انسان و هوش مصنوعی کرده است. این مدل بر اساس چهار رده دانش مانند ورودی، خروجی، مسلط شدن و خلق کردن تنظیم‌شده است.»

در ادامه این توضیحات این‌چنین ذکرشده است: «ما با استفاده زا این مدل توانستیم تا سه چالش را به دست بیاوریم و در آن از نمونه‌های انسانی و هوش‌های مصنوعی گوگل، بینگ، بایدو و  سیری استفاده کرید. درنهایت هوش مصنوعی را نیز به هفت رده از صنایع روباتیک تقسیم کردیم که از روبات‌ها و مغز متفکر گوگل را شامل می‌شد. بر همین اساس نیز نتیجه‌گیری ما به‌این‌ترتیب بود که آلفا گو در سطح یک کودک هفت‌ساله قرار دارد.»

جالب است بدانید که نسبت هوش کودکانی که در کلاس دوم یا سوم قرار دارند در مقایسه با کودکان حاضر در کلاس چهارم یا پنجم دبستان تنها دوسوم است. به‌این‌ترتیب می‌توان درک کرد که هوش مصنوعی آلفا گو تا چه اندازه در برابر انسان‌ها نادان به نظر می‌رسد. بااین‌وجود هوش مصنوعی برای یک کار خاص قابل‌برنامه‌ریزی است و همین امر موجب شده است تا ادراک آلفا گو قادر به شکست دادن استادهای بزرگ بازی Go باشد. بااین‌وجود وقتی‌که هوش کلی و یادگیری محیطی و لحظه‌ای به میان می‌آیند، هوش مصنوعی از یک کودک ۸ ساله نیز خنگ‌تر است.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا