تقدیر از برگزیدگان مسابقه دانش آموزی نور

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این مراسم که عصر جمعه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، علی زرافشان معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام جواد اژه ای نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا برگزار شد از برترین گروه های دانش آموزی شرکت کننده در دومین دوره مسابقه دانش آموزی نور تقدیر شد.
این گروه های دو تا سه نفره با ارسال فیلم 60 ثانیه ای از آزمایش های علمی خود در مسابقه دانش آموزی نور شرکت کرده بودند.

**ابن هیثم بنیانگذار علم تجربی
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: مسابقه دانش آموزی نور فعالیت علمی و بین المللی است که زمینه را برای تقویت روحیه پژوهشی دانش آموزان فراهم‌می‌کند.
علی زرافشان به دوره قبل مسابقه دانش آموزی نور که با گرامیداشت ابن هیثم برگزار شده بود، اشاره کرد و افزود: ابن هیثم نه فقط از این جهت که اولین دانشمند در زمینه نور است شخصیت مهمی به شمار می آید؛ بلکه وی بنیانگذار پژوهش و علم تجربی است‌.
وی با تاکید بر اهمیت همکاری وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه ترغیب دانش آموزان به پژوهش های علمی اظهارکرد: 628 پژوهش سرای دانش آموزی با همکاری ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری به آزمایشگاه های مختلف از جمله زیست فناوری، سلول های بنیادی و نانو تجهیز شده اند.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی نیز بر اهمیت فعالیت های گروهی پژوهشی و علمی تاکید کرد و گفت: علاقمندی به علوم به ویژه علوم پایه ناگهانی و یکباره ممکن نیست و باید از کودکی در این زمینه سرمایه گذاری کرد‌.
به گزارش ایرنا ، در این مراسم از یک گروه از افغانستان شهر هرات ، یک‌ گروه از شهر کراچی پاکستان و 105 گروه از شهرهای مختلف کشور برگزیده و تقدیر شدند.
استان تهران با 22 گروه برنده پیشتاز بود، استان خراسان رضوی با 17 گروه در رتبه بعد، اصفهان با 14 گروه رتبه سوم را داشت و آذربایجان شرقی 3 گروه، غربی 1 گروه، اردبیل 1 گروه، البرز 2 گروه، بوشهر 1، خراسان شمالی 1 گروه، خوزستان و زنجان هر کدام 2 گروه، کردستان و کرمان 5 گروه، کهکیلویه و گلستان 1 گروه، مازندران و مرکزی 2 گروه و یزد 1 گروه از میان برنده ها داشتند.
همچنین در این دوره 10 مرکز شامل مراکز ابن سینا و آفرینش از تهران، ولیعصر از خراسان رضوی، جابربن حیان از خوزستان، رازی و فارابی از استان فارس، ابن شهرآشوب از مازندران، رازی اصفهان، امام خمینی کردستان و رازی فارس به عنوان مراکز برتر معرفی شدند.
به گزارش ایرنا، مسابقه دانش آموزی نور که بخشی از جایزه مصطفی است، با هدف ایجاد زمینه رشد استعدادهای درخشان و ترسیم افق های جدید در اذهان جامعه دانش آموزی و مشارکت مراکز آموزشی، توسط دبیرخانه جایزه مصطفی برگزار می شود.
موضوع مسابقه دانش آموزی نور فیلم های 60 ثانیه ای از انجام آزمایش های علمی گروه های دانش آموزی در حوزه های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ریاضی، نجوم یا ترکیبی است.
این دوره از مسابقات با عنوان مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ برگزار می شود.
یینگ محقق و استاد رشته نانوفناوری و زیست مهندسی است. وی که به سال 1966 در تایوان به دنیا آمد، از 7 سالگی در سنگاپور و از 15 سالگی در آمریکا زندگی کرد. یینگ دانش آموخته رشته زیست مهندسی از دانشگاه کوپر یونیون نیویورک و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پریستون است و در سن 35 سالگی به استادی موسسه فناوری ماساچوست ام آی تی رسید.
این محقق رشته نانوفناوری در سال 2003 به سنگاپور برگشت و ریاست موسسه زیست مهندسی و نانوفناوری این کشور را برعهده گرفت.
در مسابقه امسال 5100 دانش آموز در قالب 2194 گروه، حدود دو هزار فیلم 60 ثانیه ای را به دبیرخانه ارسال کرده اند.
فراخوان این دوره از مسابقه دانش آموزی نور از آبان 95 شروع و دریافت فیلم ها خرداد 96 پایان یافته و آثاری از دو کشور پاکستان و افغانستان نیز به دبیرخانه رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا