سرانجام ایرباس نو

در یک دهه گذشته ومخصوصا بعد از تصویب تحریم‌هایی که صنعت هوایی کشور را هدف گرفتند، سوار شدن بر هواپیما در ایران دل و جرات زیاد می‌خواست. سقوط هواپیما ایران 140 در مرداد ماه 93، صانحه فوکر 100 پرواز مشهد زاهدان در اردیبهشت همان سال،  ترکیدن چرخ ایرباس ماهان در فرودگاه مشهد در شهریور 90، سقوط بویینگ پرواز تهران ارومیه ایران ایر در سال 89، آتش گرفتن توپولف در فرودگاه مشهد ، آتش گرفتن فوکر 100 در فرودگاه اصفهان ، خروج از باند هواپیمای آریا تور در فرودگاه مشهد، سقوط توپولف 154 پرواز ارمنستان در نزدیکی قزوین در سال 88، سقوط هواپیمای ایران 140در شاهین شهر اصفهان و  بویینگ 747 پرواز آلماتی- تهران در سال 87، خروج و اتش گرفتن فوکر 100 در فرودگاه مهرآباد در سال 1386 و سقوط توپولوف 154 مشهر بندرعباس در فرودگاه مشهد در سال 1385 تنها فهرست حوادث هوایی مربوط به صنعت حمل و نقل و غیر نظامی ایرانی هستند. به این ترتیب ممنوعیت فروش قطعات یدکی به بهانه استفاده دوگانه به دلیل تحریم‌هایی که در این سو آن‌ها را کاغذ پاره می‌خوانند و در آن سوی مرز هدفمند، بیشتر از همه جان مردم کشور را هدف گرفت. حالا اما با عبور از آن سال‌ها تحریم‌ها شکسته شده و خبرتحویل نخستین ایرباس 321 نو به ایران خبری خوشحال کننده است. هواپیمایی که پیش از این سیناپرس چندی پیش تصاویر لو رفته از اولین هواپیمای آماده تحویل به ایران را در فرودگاه شهر هامبورگ منتشر کرد. این عکس‌ها توسط یک عکاس آلمانی در فرودگاه Finkenwerder شهر هامبورگ گرفته شده بود. حالا میخواهیم ببینیم این هواپیمای جدید چه ویژگی‌هایی دارد.

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرآنلاین؛ بر اساس گواهینامه ثبت منتشر شده این هواپیما از مدل A321-211 است. خانواده ایرباس ای۳۲۰ خانواده‌ای از هواپیماهای لاغر پیکر از هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. ساخت ایرباس ای۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شرکت هواپیمایی ایر فرانس قرار گرفت.

ايرباس آ 321 كه تصاوير آن با آرم ايران‌اير منتشر شده شباهت زیادی با ایرباس آ-۳۲۰ دارد اما دارای بدنهٔ کشیده‌تری است و توانایی جابجایی تعداد بیشتری مسافر را دارا است. ساخت ایرباس آ-۳۲۱ از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نخستین بار در ۲۰ اسفند ۱۳۷۳ (۱۱ مارس ۱۹۹۳) به پرواز درآمد. این هواپیما قابلیت حمل حداکثر ۲۳۶ مسافر در برد نهایت ۵۹۰۰ کیلومتر را دارد. مدل ۲۱۱ با موتور  CFM56-5B3 یا 5B3/P or 5B3/2P تولید می‌شود. بر اساس گواهی‌نامه ثبت هواپیماهای جدید، سازمان هواپیمایی یک فروند ایرباس ۳۲۱ را با شماره سریال ۷۴۱۸ به نام ایران‌ایر به ثبت رسانده تا این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای مسافرتی باشد که پس از نزدیک به چهار دهه، به طور مستقیم از شرکت‌های هواپیماساز خریداری شده‌اند.

ایران‌ایر اعلام کرده در صورت اجرایی شدن این قرارداد، می‌توان انتظار داشت در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود هشت فروند از هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس وارد ناوگان ایران شود. بنابراعلام ایران ایر، پس از ایرباس 321، ایرباس 330 تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا