رگ یاب دست خردسالان به بیمارستان‌های ایران می‌آید

نازک بودن رگ‌های خردسالان مشکلی است که تزریق به آنها را به کابوسی برای هر پرستار تبدیل کرده و زجری که خردسالان در حین تزریق می‌کشند غیر قابل تصور است.

پانته‌آ مافی، همکار پروژه ساخت دستگاه رگ یاب دست که مستقیما شاهد این مشکلات در بیمارستان‌ها بوده‌ است می‌گوید:« گاهی برای یک تزریق، چندین بار سوزن را به دست خردسال فرو می‌کنند که تحمل دیدن این صحنه بسیار طاقت‌فرساست.» وی می‌افزاید:« این مسئله در خردسالان سرطانی که رگ‌هایشان به دلیل مواد شیمی درمانی تحلیل رفته حادتر است» به همین دلیل پژوهشگران آزمایشگاه تست‌های غیر مخرب در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران به سرپرستی دکتر محمد ریاحی با همکاری تیم تحقیقاتی دکتر علی عبدالعالی، استادیار دانشکده برق این دانشگاه اقدام به طراحی ساخت دستگاه رگ یاب دست خردسالان کردند که از نور فروسرخ برای پیدا کردن رگ بهره می‌گیرد.

فناوری دوربین دید درشب، پاسخی برای مشکل

بنا به گزارش رسانه‌ها دستگاه رگ یاب دست خردسالان، ایده‌ای است که پیش از این نیز در دانشگاه شیراز با استفاده از نور مرئی به تولید رسیده بود اما بنا به گفته پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت تفاوت روش آن‌ها در استفاده از فناوری دوربین‌های دید در شب و امواج فرو سرخ در پیدا کردن رگ است که قابلیت‌های جدیدی را فراهم آورده است. ضمن آنکه رگ یاب جدید، بر خلاف نمونه‌های خارجی، قابل تنظیم برای دست افراد با سنین مختلف است.

امواج فروسرخ بخشی از طیف امواج الکترومغناطیس را تشکیل می‌دهند که توسط چشم انسان دیده نمی‌شوند. این امواج بی‌ضرر با عبور از بافت‌های مختلف دست دچار تغییراتی می‌شوند که به جنس بافت بستگی دارد.

عمید مقصودی، از همکاران پروژه ،نحوه عملکرد رگ یاب دست خردسالان را اینگونه تشریح می‌کند: در این دستگاه، نور فروسرخ به صورت کنترل شده و با انرژی مشخص به زیر دست تابانده شده و پس ازعبور از آن توسط حسگرهایی دریافت می‌شود. جریان خون، اثری متفاوت از بافت دست بر روی این امواج می‌گذارد که این تفاوت با کمک پردازنده‌ای مشابه آنچه در دوربین‌های دید درشب استفاده میشود، آشکار شده و بر روی یک نمایشگر کوچک به تصویر کشیده می‌شود. بدین‌ ترتیب محل رگ‌های خونی به وضوح برای پرستار مشخص و وی می‌تواند بدون نگرانی تزریق را در محل انجام دهد.

مقصودی اظهار می‌کند : پیدا کردن میزان انرژی مناسب برای تاباندن بر روی دست‌های مختلف از چالش‌های اصلی پروژه بوده که آن‌ها توانسته‌اند با انجام آزمایش‌های مکرر آن را مرتفع کنند.

ساخت با حدود یک دهم قیمت نمونه خارجی

رگ یاب دست ساخته شده در دانشگاه علم و صنعت ایران تا کنون در چندین مرکز درمانی کشور مورد آزمایش قرار گرفته و کارآمدی آن به اثبات رسیده است. در حال حاضر پژوهشگران، با استفاده ازایده‌های مطرح شده توسط پرستاران مشغول بهبود عملکرد این دستگاه هستند، آنها در تلاشند تا قابلیت تهیه تصاویر رنگی و سه بعدی را اضافه کرده و به جای نمایشگر از پروژکتوری استفاده کنند تا تصویر را دقیقا بر روی دست منطبق کند.

مسئولین دانشگاه نیز در تلاش هستند با گرفتن مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری بخش خصوصی این فناوری را در اختیار مراکز درمانی قرار دهند. بنا به گفته دکتر ریاحی، قیمت بسیار بالای نمونه خارجی تا کنون موجب شده این دستگاه وارد مراکز درمانی کشور نشود این در حالی است که به عقیده وی تهیه دستگاه رگ یاب تولید شده در دانشگاه علم و صنعت با هزینه تولید حدود یک دهم قیمت نمونه خارجی برای مراکز درمانی به صرفه بوده و پیش بینی می‌شود در این صورت سالانه تا ۲۵ هزار دستگاه از آن به مراکز درمانی کشور تحویل شود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا