اطلس خوردگی صنعت برق ایران تهیه شد

به گزارش ایسنا، خوردگی اتمسفری در تجهیزات شبکه انتقال و توزیع برق موجب تضییع سرمایه‌های ملی و وارد آمدن خسارت به صنعت برق می‌گردد. میزان خوردگی به شرایط محیطی و جنس قطعات مورد استفاده بستگی دارد. طبقه‌بندی خورندگی اتمسفر مختلف با هدف تعیین مواد مقاوم به خوردگی و روش‌های حفاظت از خوردگی مناسب، گام مهمی جهت اطمینان از عمر قطعات و تجهیزات است. از این‌رو پروژه‌ای تحت عنوان "تهیه اطلس خوردگی برای صنعت برق" در گروه پژوهشی متالورژی مرکز شیمی و مواد پژوهشگاه نیرو تعریف و انجام شد.

در این پروژه بعد از ارزیابی خورندگی و آلودگی اتمسفر نقاط مختلف کشور طبقه‌بندی خورندگی اتمسفر نقاط انجام شد سپس ایستگاه‌های خوردگی در نقاط مختلف کشور احداث شد و کوپن‌های خوردگی به همراه نگهدارنده مربوطه جهت اندازه‌گیری مستقیم سرعت خوردگی اتمسفری فلزات مختلف در آن ایستگاه‌ها نصب شدند.

کوپن‌های خوردگی درحجم هفت سری درایستگاه‌های خوردگی قرارگرفتند. پس از قراردادن کوپن‌ها در معرض اتمسفر رفتار و سرعت خوردگی کوپن‌ها طی دو مرحله پایش شدند. در مرحله اول، چهار سری از کوپن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و در مرحله دوم، سه سری از آنها ارزیابی شدند. این اطلاعات در نرم افزارArc View ٩,٠ GIS وارد شد و اطلس خوردگی برای صنعت برق کشور در حوزه انتقال و توزیع برق تهیه شد.

پدیده خوردگی طبق تعریف، واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی بین یک ماده – معمولا یک فلز – و محیط اطراف آن می‌باشد که به تغییر خواص ماده منجر خواهد شد. پدیده خوردگی در تمامی دسته‌های اصلی مواد شامل فلزات، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌ها اتفاق می افتد، اما وقوع آن در فلزات آنقدر شایع و فراگیر بوده و اثرات مخربی به جای می‌گذارد که هرگاه صحبت از خوردگی به میان می آید، ناخودآگاه خوردگی یک فلز به ذهن متبادر می‌شود.

خوردگی معمولا فرایندی زیان‌آور است، لیکن گاهی اوقات مفید واقع می‌شود. تولید انرژی الکتریکی در یک باتری و حفاظت کاتدی سازه‌های مختلف از فواید خوردگی است اما تاثیرات مخرب و هزینه‌های به بار آمده به واسطه این فرایند به مراتب بیشتر است.

با نگاهی به آمار منتشر شده از خسارات مستقیم و غیر مستقیم خوردگی به اقتصاد کشورها می‌توان به هزینه‌های سرسام‌آور این پدیده پی برد. یک مطالعه دو ساله از 1999تا 2000 در آمریکا نشان داد که هزینه‌های مستقیم خوردگی 276 میلیارد دلار در سال بوده است که این رقم تقریبا 3.1% از تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد. از این رقم هزینه‌ای بالغ بر 137.9 میلیارد دلار به بخش صنعت که خود دارای زیرشاخه‌های مختلفی است مربوط می‌باشد.

در ایران نیز پدیده خوردگی خسارات قابل توجهی را در صنایع گوناگون به وجود آورده است. بر اساس برخی بررسی‌های غیر رسمی، زیان اقتصادی مستقیم ناشی از خوردگی در ایران در سال 1373 حدود 5000 میلیارد ریال در سال 1375 حدود 9000 میلیارد ریال و در سال 1379حدود 27500 میلیارد ریال برآورد شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا