نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوزادان قواعد زبانی را درک می‌کنند

دانشمندان اعتقاددارند که نوزادان می‌توانند مبانی دستور زبان را ماه‌ها قبل از شروع به صحبت، درک کنند. تیمی از پژوهشگران و محققان در فرانسه دریافتند که نوزادان در سن 8 ماهگی قادر به تمایز میان کلمات عملکردی ازجمله حروف تعریفی، ضمایر یا حروف اضافه و کلمات محتوایی هستند که شامل اسم، افعال یا صفت‌ها است.

یافته‌های این تیم پژوهشی از دانشگاه پاریس نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند ساختارهای دستوری زبان را خیلی زودتر ازآنچه پیش‌ازاین تصور می‌شد، درک کنند.

باور عمومی بر این است که دستور زبان موضوعی کاملاً پیچیده است که کودکان تنها وقتی تعداد زیادی کلمه را می‌شناسند، یاد می‌گیرند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که آن‌ها هم‌زمان با شروع به یادگیری کلمات، شروع به یادگیری قواعد و دستور زبان نیز می‌کنند.

این موضوع ارتباطی بازمان آغاز کردن حرف زدن توسط کودکان نداشته و حتی اگر آن‌ها تا حدود دوسالگی شروع به استفاده از کلمات نکنند، قادر به شناخت دستور زبان و تشخیص کلمات از منظر قواعد هستند.

دکتر جودیت گروین (Judit Gervain) پژوهشگر مرکز علوم اعصاب و شناخت دانشگاه پاریس در این رابطه اعلام کرد: «باور عمومی بر این است که دستور زبان موضوعی کاملاً پیچیده است که کودکان تنها وقتی تعداد زیادی کلمه را می‌شناسند، یاد می‌گیرند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که آن‌ها هم‌زمان با شروع به یادگیری کلمات، شروع به یادگیری قواعد و دستور زبان نیز می‌کنند.»

پژوهشگران در این مطالعات 175 کودک هشت‌ماهه را به‌عنوان بخشی از پروژه مطالعاتی خود موردبررسی قراردادند. در ادامه، نوزادان طی شش آزمایش مختلف یادگیری گرامر، یک متن ضبط‌شده چهاردقیقه‌ای را گوش می‌دادند که در آن کلمات تکراری، کلمات اشتباه، موارد نادر و شبیه‌سازی کلمات از محتوایی پخش می‌شد. پژوهشگران میزان توجه و علاقه نوزادان به متن پخش‌شده را از طریق نمایشگرهای ویژه‌ای مورد ارزیابی قراردادند.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که نوزادان قادر بودند به‌سرعت با کلمات جدید ازنظر محتوایی ارتباط برقرار کرده و سازگار شوند اما آن‌ها علاقه کمتری به اشتباهات دستوری و قواعدی نشان دادند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Current Biology منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل