اولین آزمایشگاه تحقیقاتی گاز کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی بهبهانی نژاد اظهار کرد: در این مرکز به‌ طور مستمر تیمی متشکل از دو دکترای مهندسی مکانیک، یک کارشناس ارشد تبدیل انرژی، دو دانشجوی کارشناسی ارشد تبدیل انرژی و یک کارشناس شیمی در ارتباط با فعالیت‌های شرکت گاز استان خوزستان حضور دارند. همچنین تیمی متشکل از ده نفر دانشیار و استادیار جهت همکاری در سایر پروژه‌های پژوهشی با این مرکز همکاری می­‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌ شبکه­‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: آزمایشگاه‌های تحقیقاتی گاز و پلی‌اتیلن (در شرف تأسیس)، سرور با توان پردازش بالا، سایت اختصاصی کامپیوتر، آرشیو تخصصی از کتب، مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت گاز ازجمله امکانات موجود در این مرکز است.

بهبهانی نژاد ادامه داد: یکی از اهداف این مرکز ارائه مشاوره در مسائل و مشکلاتی است که توسط شرکت گاز به این دفتر ارجاع می‌شود. همچنین پیگیری و یافتن آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید در زمینه صنعت گاز، تهیه بانک اطلاعاتی از موسسات تحقیقاتی گاز در داخل و خارج از کشور، برگزاری سمینارهای علمی جهت آشنایی استادان و دانشجویان با مسائل و اولویت‌های پژوهشی شرکت گاز از دیگر برنامه‌­های این مرکز علمی است.

رئیس مرکز پژوهش‌ شبکه­‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: این مرکز تاکنون برنامه‌های مدونی را برای هدایت دانشجویان این دانشگاه جهت تعریف پروژه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داشته است.

بهبهانی نژاد تصریح کرد: تدوین نرم‌افزار شبیه‌سازی سیستم حفاظت کاتدیک شبکه‌های گسترده توزیع و انتقال گاز، تدوین نرم‌افزار محاسبه هدر رفت گاز، مدل‌سازی جریان‌های غیردایم درون شبکه‌های گاز طبیعی، طراحی و فراهم‌سازی مقدمات راه‌اندازی اولین آزمایشگاه تحقیقاتی گاز، تدوین نرم‌افزار انتخاب کنتور، مدل‌سازی افت موضعی در اتصالات برای جریان‌های با سرعت‌ بالا، انجام طرح­‌های بهبود مصرف گاز در صنایع استان، تحلیل توزیع فشار و دبی در شبکه­‌های گاز شهری استان، بررسی علت اخلال در کارکرد رگلاتور و سیستم فیلتراسیون ایستگاه‌های تقلیل فشار استان و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت نیازهای پژوهشی شرکت گاز از اقدامات انجام‌شده در این مرکز است.

وی با اشاره به فعالیت­های انجام‌ شده در آزمایشگاه تخصصی گاز و آزمایشگاه پلی‌­اتیلن این مرکز گفت: راه‌اندازی این آزمایشگاه، زمینه‌ساز تعریف پروژه‌های ارشد و دکترا مرتبط با نیازهای شرکت گاز و بستری مناسب جهت اجرای تستهای تجربی است. همچنین امکان اعتبار­سنجی نرم‌­افزارهای تدوین‌شده و انجام تست­های استاندارد پلی‌اتیلن نیز در این آزمایشگاه فراهم است.

بر اساس این گزارش، مرکز پژوهش‌های شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1385 تحت عنوان دفتر پژوهش شرکت گاز استان خوزستان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا