نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویروسی که مبلغان شبه علم را خاموش کرد

ویروس کرونا یا همان کووید 19 در این روزها تبدیل به یک بحران بین‌المللی شده و نبود روش درمانی مؤثر و هر نوع واکسن علیه این بیماری موجب شده است که در گوشه و کنار جهان و در کشورهای مختلف درگیر با این ویروس، افرادی فاقد تخصص و بعضاً شیاد و غیر عالم، ادعاهای عجیب‌وغریبی مطرح کرده و اذهان مردم را درگیر کنند.

در این میان طی هفته‌های اخیر، در کشورهای چین، ایران و هند، ادعاهای عجیب و غیرعلمی و روش‌هایی خنده‌دار و مضحک جهت پیشگیری و درمان کرونا مطرح‌شده و جالب است بدانید که مباحثی مانند روغن بنفشه و … تنها در ایران مطرح نبوده و افرادی شیاد و حتی برخی از مدعیان طب سنتی در کشور هندوستان نیز ادعا کرده‌اند به کمک روش‌های مبتنی بر طب باستانی آیورودیک (Ayurveda) و یوگا قادر به درمان و پیشگیری از ویروس کرونا هستند.

این موضوع که در رسانه‌های اجتماعی و صفحات مجازی بازتاب زیادی داشته، موجب شد تا سازمان بهداشت جهانی به بررسی برخی شایعات شبه‌علمی در رابطه با کرونا بپردازد.

متخصصان سازمان بهداشت جهانی ضمن تأکید بر غیرعلمی بودن این ادعاها، از مردم خواسته‌اند به بیانیه‌های رسمی منتشرشده از سوی مراکز بهداشتی و پزشکی توجه کرده و این شایعات و مسائل غیرعلمی را جدی نگیرند.

طبیعتاً شرایط فعلی پیش‌آمده در بسیاری از کشورها موجب بروز وحشت و هراسی همگانی شده است که این موضوع زمینه و بستر مناسبی برای باور به مسائل خرافی، غیرعلمی و … را فراهم کرده است.

برای نمونه فردی به نام سوامی رامدو (Swami Ramdev) در سخنانی که به‌طور وسیع در رسانه‌های مجازی بازتاب داشت، با تأکید بر نقش پیشگیرانه یوگا در ابتلا به ویروس کرونا، آن را ره حلی برای پیشگیری از بحران کرونا در هندوستان دانسته و پیشنهاد داد تمرینات عمومی یوگا در شهرهای مختلف این کشور برگزار شود.

این موضوع با مخالفت دانشمندان و پزشکان روبه‌رو شده و آگاهان تأکید کردند حضور در اماکن شلوغ و پرازدحام موجب افزایش خطر بروز کرونا شده و مردم نباید به این شایعات بی‌اساس توجهی کنند.

وی همچنین از نوعی داروی گیاهی به نام گیلوی (giloy) به‌عنوان داروی پیشگیرانه از بروز و ابتلا به کرونا یادکرده و مردم را به مصرف آن تشویق می‌کند. البته روش استعمال این گیاه به‌صورت جوشاندن آن و ترکیب با زردچوبه، فلفل سیاه و برگ ریحان است.

به گزارش سیناپرس؛ متخصصان سازمان بهداشت جهانی ضمن تأکید بر غیرعلمی بودن این ادعاها، از مردم خواسته‌اند به بیانیه‌های رسمی منتشرشده از سوی مراکز بهداشتی و پزشکی توجه کرده و این شایعات و مسائل غیرعلمی را جدی نگیرند.

در اینجا به بررسی برخی از دیگر شایعات مرتبط با کرونا در گوشه و کنار جهان می‌پردازیم:

شایعه غیرعلمی:

 شستشوی دائم بینی از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند

پاسخ سازمان بهداشت جهانی:

به گزارش سیناپرس،هیچ مدرکی مبنی بر قابلیت پیشگیری شستشوی بینی با نمک در ابتلا به کرونا وجود ندارد اگرچه این کار ضرری نداشته و متواند سیستم تنفسی شمارا پاکیزه‌تر نگه دارد ولی به خاطر داشته باشید انجام این عمل موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری نشده و نمی‌تواند از شما در برابر کرونا ویروس محافظت کند.

شایعه غیرعلمی:

 با آنتی‌بیوتیک می‌توان کرونا را درمان کرد

پاسخ سازمان بهداشت جهانی:

آنتی‌بیوتیک‌ها در عفونت‌های باکتریایی مؤثر بوده و موفق عمل می‌کنند درحالی‌که کووید 19 و سایر اعضای خانواده کرونا، ویروس محسوب شده و بنابراین مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ تأثیری در درمان کرونا ندارد.

شایعه غیرعلمی:

دستگاه‌های خشک‌کننده دست با وزش باد، ویروس کرونا را از بین می‌برند.

پاسخ سازمان بهداشت جهانی:

برخی افراد ادعا می‌کنند که استفاده از سشوار یا دستگاه‌های خشک‌کننده دست، شمارا از ابتلا به بیماری کرونا نجات می‌دهند. این موضوع درست نیست. در عوض دست‌های خود را مرتباً با صابون و آب بشویید. ممکن است استفاده از دستمال حاوی الکل نیز برای پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر باشد.

شایعه غیرعلمی:

خوردن سیر از کرونا جلوگیری می‌کند.

پاسخ سازمان بهداشت جهانی:

سیر ممکن است دارای برخی خواص ضد میکروبی باشد، اما این موضوع بدان معنی نیست که خوردن این ماده غذایی از بروز کرونا پیشگیری می‌کند. مصرف سیر می‌تواند سلامتی شمارا تقویت کند اما ممکن است کمکی به کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا نکند.

 

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل