نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هر درخت جایی و هر گونه مکانی دارد

به تدریج و با گذر زمان اجرای چنین مراسمی در بیشتر کشورهای جهان مرسوم شد. به گونه ای که امروزه در اکثر نقاط جهان، مراسم روز درختکاری به رسمیت شناخته می شود. البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است، چراکه، درخت برای رشد کردن نیاز به آب و هوای مناسب دارد.

در ایران نیز، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان «هفته منابع طبیعی» و نخستین روز آن یعنی 15 اسفند به عنوان «روز ‌درختکاری» نامگذاری شده است.

البته صرفنظر از تاریخچه ای که در ابتدای این گزارش به آن اشاره شد، با یک بررسی کلی در تاریخ ایران باستان درخواهیم یافت که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند. امروزه، هم انجام این کار نمادین در آستانه بهار نشانگر بازگرداندن زندگی به زمین است.

علاوه بر اینها، درختکاری در دین اسلام نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. به عنوان مثال حضرت علی(ع) در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.

چگونه درخت بکاریم؟

امروزه، درختان با توانایی فراهم کردن محصولاتی چون وسايل چوبي، مبلمان، لوازم التحرير، ‌الوار و…  موجب پيشرفت صنعت و فناوري مي شوند؛ علاوه بر این، به منزله ريه هاي زمین تلقی شده و نقش مهمی را در زندگی بشر ایفا می کنند.

البته ضمن توجه به نقش ویژه درختان در زندگی انسان توجه به چند نکته ضروری است، نخست اینکه زمان مناسب برای کاشت درخت در مناطق مختلف کشورمان باهم متفاوت است، ضمن اینکه نژاد و گونه های درختان متفاوت است و باید توجه کرد که کاشت هر درختی در هر زمانی مناسب نیست. بنابراین، توجه به این نکته ضروری است که بهترین زمان کاشت نهال در نیمه جنوبی ایران تا آذرماه و در دیگر مناطق کشور تا اواسط اسفندماه است.

دیگر اینکه در کاشت درخت باید توجه داشته باشیم که توجه به یکدستی انواع گونه‌ها در حفظ یکپارچگی اکوسیستم‌ها و سامانه‌های جنگلی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین، در کاشت درخت باید از کاشت گونه های مهاجم پرهیز کینم. گونه مهاجم، به گونه‌ای اطلاق می‌شود که می‌تواند از خلاء گونه‌های موجود و یا از برتری‌هایی که نسبت به گونه‌های موجود دارد، استفاده کند و جایگزین گونه‌های موجود شود یا یک جای خالی را در یک سامانه طبیعی پر کند. این اتفاق می‌تواند عواقب بسیار سختی برای موجودات زنده آن اکوسیستم داشته باشد.

بنابراین، توصیه می شود که اگر قرار است اقدام به کاشت درختی کنیم قبل از آن حتما با متخصصان این حوزه مشورت کنیم.

بر اساس این گزارش، نامگذاری روزی به عنوان روز درختکاری بهانه ‌ای است که به انسان ها یادآوری کند که باید به محیط زیست و زمین احترام بگذارند و درصدد  احیای آن باشند، ولو با کاشت یک نهال کوچک.

از این رو، هر کدام از ما انسان ها باید متوجه وظیفه خود در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، به ویژه جنگل ها و مراتع بوده و گسترش آنها را به عنوان یک وظیفه انسانی قلمداد کنیم.

تالیف: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل