چگونه در محیط کار بیمار نشویم ؟

این روزها بحث قرنطینه و خطر انتقال ویروس کرونا بین افراد، داغ بوده و نه‌فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا دغدغه پیشگیری از گسترش و همه‌گیری این ویروس موجب تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از ادارات شده است.

از سوی دیگر بر اساس سیاست‌های موجود در بخش‌های مختلف دولتی، غیردولتی یا بر اساس لزوم مسایل شغلی، برخی افراد ممکن است مجبور به حضور در محیط کار خود شوند.

در این یادداشت به بررسی دلایل و خطرات موجود در محیط کار و چگونگی حفاظت از خود در برابر عوامل بیماری‌زای واگیردار می‌پردازیم.

چه خطراتی در محیط کار وجود دارد؟

مطالعات متعددی نشان داده است كه کارمندان شاغل در حرفه‌هایی که کارشان در محیط‌های باز یا نیمه‌باز است، نسبت به كسانی كه در گروه‌های كوچك و در محیط‌های بسته مشغول به كار بوده و عموماً دارای دفتر خصوصی هستند، بیشتر بیمار می‌شوند. پس در حالت عادی حضور در اداره و دفتر کار نه‌تنها خطرناک نیست، بلکه خطر بروز بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

بسیاری از عوامل بیماری‌زا از طریق هوا منتقل‌شده و بسیاری از موارد نیز ناشی از تماس مستقیم یا غیرمستقیم با فرد بیمار یا ترشحات و مایعات بدن وی است. پس حفظ فاصله از یکدیگر در محیط کار و به‌ویژه دوری جستن از افراد مشکوک به بیماری می‌تواند شمارا از بیماری حفظ کند.

موضوع اساسی و مهم در حضور افراد مختلف در محیط کار شما است. تعداد همکاران، افراد مراجعه‌کننده و کسانی که به هر دلیل با آن‌ها سروکار دارید، نشان‌دهنده بروز خطر گسترش بیماری است و طبیعتاً در میان گروه‌های مشاغلی که به‌طور دائم با افراد مختلفی سروکار دارند مانند کارمندان بانک، فروشنده‌ها و … بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

این موضوع در شرایط معمولی که خطرات اصلی انتقال بیماری شامل بیماری‌هایی ساده مانند سرماخوردگی هستند، چندان مهم به نظر نمی‌رسد اما در شرایط بحرانی و همه‌گیر شدن ویروس‌هایی مانند سارس، ابولا و یا مورد اخیر کرونا، تماس با سایر افراد باید کنترل‌شده بوده و جانب احتیاط از سوی طرفین رعایت شود.

نشانه ها را جدی بگیرید

همان‌طور که گفتیم، خطر اصلی انتقال بیماری به یک فرد در محیط کار، از سوی سایر افرادی است که با آن‌ها سروکار دارد. به‌طورجدی توصیه می‌شود اگر هر نوع حالت و نشانه‌های بیماری دارید، در منزل مانده و استراحت کنید.

از ماسک استفاده کنید:

اگر این موضوع را بین همکارانتان مشاهده کردید و به‌ویژه اگر فردی در محیط کار سرفه و عطسه می‌کند، بهترین واکنش شما این است که از وی بخواهید به خانه برود. ممکن است برای برخی مشاغل بر اساس شرایط موجود، امکان مرخصی وجود نداشته باشد و یا کارفرما برخلاف پروتکل‌های بهداشتی، اجازه استراحت فرد بیمار را صادر نکند.

در این صورت آن‌ها را مجبور به پوشیدن ماسک صورت مناسب با استاندارد N95 کنید. استفاده از این نوع ماسک واقعاً مفید بوده و در انتقال بیماری جنبه پیشگیرانه‌ای دارند. نتایج یک مطالعه که در سال 2018 در دانشگاه هنگ‌کنگ انجام شد، نشان می‌دهد که این ماسک‌ها قابلیت پیشگیری از انتقال 95٪ از میکروب‌های یک فرد آلوده را دارند.

فاصله استاندارد را رعایت کنید:

حداقل یک متر از همکاران بیمار خود دور شوید تا از انتقال مستقیم عوامل بیماری‌زا که براثر عطسه یا سرفه آن‌ها به محیط وارد می‌شوند، مصون بمانید. بسیاری از عوامل بیماری‌زا از طریق هوا منتقل‌شده و بسیاری از موارد نیز ناشی از تماس مستقیم یا غیرمستقیم با فرد بیمار یا ترشحات و مایعات بدن وی است. پس حفظ فاصله از یکدیگر در محیط کار و به‌ویژه دوری جستن از افراد مشکوک به بیماری می‌تواند شمارا از بیماری حفظ کند.

سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید، ضدعفونی کنید

برای تمیز کردن سطح میز خود، می‌توانید از دستمال‌های مرطوب ضد باکتریایی استفاده کنید. اسپری کردن محلول 70 درصد الکل و آب نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. این موضوع به‌طور خاص در مورد برخی سطوح از قبیل دکمه‌های آسانسور، کلیدهای برق، دستگیره‌های در و پنجره و یا صفحه‌کلید و موس کامپیوتر صدق کرده و توصیه می‌شود حتماً این سطوح را قبل از استفاده، ضدعفونی کنید.

اصول اولیه بهداشتی را رعایت کنید

رعایت اصول بهداشتی در محیط کار در هر شرایطی دارای اهمیت است اما در موارد خاص که یک خطر بالقوه و همه‌گیر در محیط وجود دارد، این موضوع بسیار بااهمیت‌تر خواهد بود.

رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی مناسب دست‌ها، نگهداری مواد غذایی در محیط امن و مناسب، تمییز نگه‌داشتن سرویس‌های بهداشتی و … ازجمله مهم‌ترین موارد به‌ظاهر ساده‌ای هستند که می‌توانند خطر بیمار شدن در محیط کار را کاهش دهند.

تهویه هوا را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیمار شدن در محیط کار، تهویه مناسب هوا است. در صورت وجود دستگاه‌های تصفیه هوا، از آن‌ها استفاده کنید و در غیر این صورت با کمک هواکش، باز کردن پنجره‌ها و درها سعی کنید هوای موجود در محیط کارتان در جریان باشد. تهویه هوا موجب خارج شدن عوامل بیماری‌زا از هوایی که در آن تنفس می‌کنید خواهد شد.

دستورات بهداشتی مقامات را رعایت کنید

در شرایط اضطراری مانند شیوع یک بیماری همه‌گیر، دستورالعمل‌های خاص و ویژه‌ای در رابطه با آن ویروس خاص از سوی مقامات بهداشتی محلی، کشوری و یا بین‌المللی صادر می‌شود که به کار بستن آن‌ها می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از شما در برابر بیماری محافظت کند. در آخر، مراقب خود باشید و سعی کنید استرس نداشته باشید زیرا استرس باعث حساسیت بیشتر شما شده و سیستم ایمنی بدن شمارا تضعیف می‌کند.

به همه افرادی که در شرایط اضطراری مجبور به حضور در محل کار خود هستند، توصیه می‌شود به میزان کافی استراحت کرده، خواب مناسب شبانه داشته باشند و اصول تغذیه مناسب و سالم را رعایت کنند. به خاطر داشته باشید علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های پزشکی و داروئی، هنوز اصلی‌ترین سلاح انسان در برابر انواع بیماری‌ها، سیستم ایمنی بدن است که با تقویت آن می‌توان خطر ابتلا به بیماری را تا حد زیادی کاهش داد.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا