ویروس کرونا خطری جدی برای جهان است

شیوع جهانی ویروس کرونا امروز یک واقعیت انکارناپذیر است و با مشاهده روند گسترش اخیر این ویروس، ممکن است جهان در آغاز یک بیماری همه‌گیر باشد. متأسفانه به دلیل جدید بودن این ویروس، کارشناسان هنوز نمی‌دانند که شرایط فعلی چه مدت دوام داشته و یا این روند گسترش سریع بیماری و شیوع ویروس چه زمانی به طول خواهد انجامید.

 سازمان بهداشت جهانی از کشورهای درگیر با ویروس کرونای جدید خواسته است كه برای نبرد مؤثر با این بیماری و آغاز یک جنگ واقعی آماده شوند. در تقریباً در همه کشورهای درگیر با این بیماری، دولت‌ها اقدام به جمع‌آوری منابع پزشکی کرده‌اند، مدارس تعطیل و تجمعات گسترده لغو شده است.

متأسفانه علی‌رغم همه این موارد، هنوز به نظر نمی‌رسد که انتشار COVID-19 متوقف‌شده یا عاملی بتواند از رشد آن جلوگیری کند. در این یادداشت به بررسی سه دلیل برای جدی گرفتن ویروس کرونا می‌پردازیم:

ویروس کرونا مرزهای سیاسی جغرافیایی را به رسمیت نمی‌شناسد

شاید خطرناک‌ترین جنبه ویروس کرونا یا همان COVID-19 این است که سرعت انتقال و رشد آن بسیار زیاد است. این ویروس هم‌اکنون به نیجریه یعنی پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا نیز رسیده و مواردی از ابتلا به این بیماری در کشورهای فوق نیز گزارش‌شده است. ایتالیا در قاره اروپا با بیشترین تعداد موارد ابتلا روبه‌رو است و البته در آلمان، حدود 27 مورد تأییدشده وجود دارد، درحالی‌که فرانسه حدود 18 مورد ثبت‌شده رسمی کرونا را دارد. ایران و کره جنوبی در قاره آسیا بعد از کشور چین که منشأ اصلی این بیماری بود، شرایط بغرنجی دارند.

به‌هرحال آنچه مشخص است، سرعت زیاد گسترش و رشد این بیماری در کشورهای مختلف و درگیرشان مناطق جدید است. بر اساس آمارهای رسمی تنها طی 24 ساعت گذشته در 10 کشور جدید شیوع این بیماری دیده‌شده است.

بحران اقتصادی و وحشت عمومی

تحلیلگران بازار و دنیای اقتصاد از این موضوع واهمه دارند که عدم قطعیت در مبارزه جهانی با ویروس کرونا ممکن است منجر به بروز رکود جهانی شود. در حقیقت، از زمان افزایش موارد ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان و با گزارش مواردی از ابتلا در ایالات‌متحده آمریکا شاخص سهام این کشور به طرز قابل‌توجهی سقوط کرد.

از سوی دیگر و با توجه به شیوع این بیماری، در سطح بین‌المللی زنجیره‌های تأمین کالاهای اساسی دچار اختلال شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند دولت‌ها علاوه بر آماده شدن برای مبارزه با این شیوع ویروسی باید خود را برای یک بحران بزرگ مالی نیز آماده کنند.

بی‌نتیجه بودن یافتن روش‌های درمانی مؤثر

متأسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد و دانشمندان هنوز قادر به تولید واکسن برای پیشگیری از ابتلا به COVID-19 نشده‌اند. هرچند تلاش‌ها به‌طورجدی برای کشف روشی مؤثر برای پیشگیری یا درمان این بیماری ادامه داشته و متخصصان برای جبران زمان ازدست‌رفته، امیدوار هستند اما سرعت رشد و انتقال این ویروس در شرایطی که هیچ داروئی برای مقابله با آن وجود ندارد، مسئله‌ای جدی و قابل‌تأمل است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا