آسفالت عامل ایجاد سیلاب های ناگهانی

به گونه ای که در سال های اخیر فرآیند آسفالت کردن خیابان ها به پیاده روها و کوچه ها نیز کشیده شده، آنچنان که پیاده روها و کوچه ها رنگ خیابان خود گرفته است.

پر واضح است که آسفالت کردن خیابان ها و معابر به نوعی خدمات شهری و زیباسازی شهری تلقی می رود و از این رو، شهرداری ها و مردم دست در دست هم تمامی کوچه ها و خیابان ها را به زیر آسفالت برده اند.

این در حالیست که هیچ یک به این موضوع فکر نکرده اند که اغلب، این نوع آسفالت ها نفوذ ناپذیر بوده و به هنگام بارش باران، آب به جای نفوذ در زمین در کوچه ها سرازیر شده و در نتیجه سیل راه می افتد که این خود می تواند مقدمه ای بر افت سطح آب های زیرزمینی در شهرها شود.

قطعا با این مقدمه علت افزایش سیلاب های ناگهانی در شهرهای امروزی مشخص شد. این قبیل سیلاب ها می توانند در عرض چند ثانیه یا چند ساعت رخ دهند و هشدار دادن درباره آنها دشوار است.

از سوی دیگر، ممکن است تلفات آنها زیاد باشد زیرا به سرعت سطح آب را بالا برده و سرعت جریان دراثر وقوع این نوع سیلاب بسیار زیاد است. عوامل مختلفی از قبیل شدت بارش، مدت بارش، شرایط سطحی زمین، عوارض (توپوگرافی) و شیب حوزه در وقوع این نوع سیلاب موثر است.

با توجه به مفاهیمی که به آنها پرداخته شد، مناطق شهری در معرض این نوع سیلاب ها قرار می گیرند، چراکه، سطح زمین با انواع روکش های آسفالت، کاشی وغیره پوشانده شده و راه های نفوذ جریان بسته شده و روان آب ها به سرعت در سطح شهر توزیع می شوند.

به گونه ای که با دستکاری طبیعت توسط انسان امروزه، حتی بیابان ها نیز از وقوع این نوع سیلاب ها در امان نیستند.

سیلاب های ناگهانی که در اثر افزایش حجم آب رودخانهها و دریاچهها ایجاد شده و با خود مرگ و مصدومیت افراد و تخریب منازل را به همراه دارد، ممکن است بر اثر بارانهای سیلآسا، گردباد، تخریب دیوارهای سد و ذوب شدن سریع یخ به وجود آیند که می توان از طریق نصب و فعالیت سیستم های هشدار سیلاب تلفات ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش داد.

در مقاله ای تحت عنوان «آب های زیر زمینی و آسفالت کوچه ها و خیابان ها» به این موضوع پرداخته و نتیجه گرفته که استفاده از آسفالت در کوچه و پیاده روها جدای از هدر رفت منابع مالی، باعث افت سطح آب های زیرزمینی شده و از لحاظ دیداری نیز منظره ای نامناسب برای شهروندان ایجاد می کند.

بر اساس این گزارش این مقاله توسط فرزاد وفادار و فواد وفادار تالیف شده است.

تالیف: نداجوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا