معماری با ضایعات پلاستیک در هندوستان

حجم انبوه زباله های تولید شده در شهرها  و بازیافت و دفع آن ها همواره یکی از بزرگترین دغدغه های مسئولان شهری است. در این میان با توجه به گسترش روزافزون استفاده از پلاستیک و سایر مواد پلیمری ، معضلی جدید برای طبیعت و محیط زیست به وجود آمده است که  دلیل اصلی آن عدم امکان تجزیه این مواد در چرخه طبیعت است .

یکی از بیشترین  مواد پلاستیکی که معمولا پس از یکبار مصرف به سطل زباله انداخته می شود ، بطری های پلاستیکی هستند که به دلیل ساختار مواد تشکیل دهنده  و همچنین  به دلیل حجم زیادی که اشغال می کنند ، معضلی زیست محیطی محسوب شده و علاوه بر آسیب رسانی به چرخه طبیعی اکوسیستم ها ، موجب بد منظره شدن فضاهای طبیعی نیز شده و دفع آن ها نیز دارای دشواری های خاص خود است. اگرچه بسیاری از این بطری ها توسط شرکت های بازیافت ذوب شده و مجددا استفاده می شوند ولی تجربه نشان داده که بخش بزرگی از این بطری های پلاستیکی در مراکز دفع زباله رها شده و برای صدها سال در طبیعت باقی خواهند ماند .

در این میان اما یک شرکت حافظ محیط زیست در هندوستان  با نام samarpan foundation که در امور خیریه نیز فعالیت دارد و شعار  هدف ما ساخت فردائی بهتر است را سرلوحه کار خود قرار داده با استفاده از این بطری های پلاستیکی یک مدرسه ساخته اند تا کودکان فقیر در آن به تحصیل مشغول شوند.

این موسسه یک موسسه غیر انتفاعی و خصوصی بین المللی است و بر اساس منشور اعلام شده در وبسایت رسمی آن ، وظیفه اصلی آن ها ارائه کمک به انسان های نیازمند ، حیوانات و حفاظت از محیط زیست است. کلیه پرسنل این موسسه به صورت رایگان در آن مشغول فعالیت هستند.

این مدرسه که در یکی از روستاهای دورافتاده و فقیر هندوستان ساخته شده کاملا با بطری های پلاستیکی بنا شده است. در ابتدا این بطری ها توسط افراد داوطلب با خاک پر شده و درهای آن بسته می شوند . سپس از این بطری ها به جای آجر استفاده شده و دیوارهای مدرسه با کمک آن بنا شده و سپس سقف زده می شود. البته لازم به توضیح است که دقیقا مانند دیوارهای آجری ، لا به لای این بطری ها با سیمان پر شده و درنهایت دوباره با استفاده از این بطری ها ، کف سازی انجام شده و دیوارها روکش می شوند. این موسسه خیریه در بیشتر شهرهای بزرگ هندوستان دارای نمایندگی است.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت های ااین موسسه می توانید به وب سایت  رسمی آن به آدرس http://www.samarpanfoundation.org/website/ مراجعه کنید .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا