نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش تصویری از بزرگترین معدن الماس جهان

معدن الماس میرنی (Mirny Diamond Mine)  در سال 1955 میلادی در دوره وجود اتحاد جماهیر شوروی به وسیله گروهی زمین شناس کشف شد . پس از انجام اقدامات لازم در سال 1957 میلادی عملیات استخراج از معدن آغاز شد و در نهایت در سال 2011 استخراج از آن به پایان رسید .

گفتنی است  این معدن یکی از غنی ترین معادن الماس جهان به شمار می رفت و تنها در سال 1960 میلادی بیش از ده میلیون قیراط الماس ( برابر با دو هزار کیلوگرم ) از این معدن استخراج شد . بر اساس نظر کارشناسان ، الماس این معدن دارای خلوص بالائی بوده و بیشتر الماس های مرغوب در لایه های بالائی معدن یعنی  تا عمق 340 متری یافت شد. ژرفای این حفره نزدیک به525 متر است و پهنای آن به بیش از 1188 متر می رسد . این حفره عنوان دومین حفره بزرگ حفاری شده توسط انسان را ، پس از حفره معدن بینگهام کانیون از آن خود کرده است .

استخراج و بهره برداری از این معدن پس از فروپاشی رژیم سابق شوروی به  کمپانی Sakha واگذار شد و سود خالص سالانه معدن تنها در این زمان ، سالانه 600 میلیون دلار بود .

دمای هوای داخل حفره معدن  در زمستان ها بسیار سرد و غیر قابل تصور است و به همین دلیل فعالیت های معدن در این فصل همواره متوقف می شده است . شدت برودت هوا در این محل به اندازه ای بود که لاستیک خودرو ها ترک خورده و فلزات جمع می شدند . استفاده از خودرو نیز در این معدن در طول فصول سرد سال امکان پذیر نبود زیرا شدت سرما به حدی پائین می رفت که روغن اتومبیل ها یخ می زد . از دیگر موارد قابل ذکر درباره این معدن ، ویزگی خاص آسمان و هوای بالای این محل است . این منطقه از سال ها پیش و در پی وقوع چند سانحه هوائی ، به عنوان منطقه پرواز ممنوع اعلام شد و پرواز هر نوع  هلی کوپتر ادر این محل ممنوع است زیرا به دلیل تغییر جریان هوا در این حفره حالت مکشی ایجاد می شود که باعث بر هم خوردن تعادل هلی کوپترها شده و آن ها را به سوی خود می کشد .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل