تاثیر مرگبار آلودگی هوا بر سلامت انسان

همزمان با آغاز عصر صنعتی شدن جوامع و گسترش استفاده از سوخت های فسیلی ، معضلی به نام آلودگی هوا و آلاینده های جوی ناشی از احتراق سوخت هائی مانند زغال سنگ ، نفت ، بنزین ؛ گاز و گازوئیل به وجود آمد که تقریبا در تمامی صنایع جهان از آن ها استفاده شده و بیشتر خودروهای موجود در دنیا نیز با یکی از این سوخت ها کار می کنند . بحث آلودگی هوا امروزه یکی از معضلات اصلی کلان شهر های دنیا بوده و کمابیش تمامی کلان شهرهای جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند .

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است ، مشخص شد که تنها در کلان شهر مکزیکو سیتی ، سالانه بیش از  20 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا از دنیا می روند و بیماری هایی مانند آسم و مشکلات تنفسی و ریوی نیز در شهر های بزرگ دنیا به صورت تصاعدی افزایش یافته و دلیل آن نیز وجود حجم زیاد آلودگی در هوای این شهر ها است .

به تازگی گزارشی رسمی که از سوی موسسه ملی آمار و جغرافی  National Institute of Statistics and Geography در کشور مکزیک منتشر شد ، به بررسی این موضوع در کلان شهرهای جهان از جمله شهر مکزیکو سیتی که از جمله بزرگترین شهر های دنیا محسوب می شود ، پرداخته است . 

عنوان رسمی این گزارش ، "  گزارش ملی کیفیت هوا در شهر مکزیکو ( سال 2013 ) " است . در این گزارش تاکید شده است که آلودگی هوا و آلاینده های جوی تنها در سال 2010 میلادی دلیل اصلی مرگ 20 هزار و 500 نفر بوده و همچنین بر اساس گزارش های منابع  رسمی پزشکی ، این موضوع سبب افزایش بیماری های ریوی و تنفسی و به ویژه بیماری انسدادی ریوی مزمن  obstructive pulmonary chronic diseases  یا OPCD شده است که این بیماری هشتمین دلیل مرگ ساکنان شهر مکزیکو سیتی در طول سال محسوب می شود .

باید در نظر داشت که این شرایط و آمار ارائه شده در گزارش فوق  تقریبا در تمامی کلان شهر های جهان مشاهده شده و می تواند زنگ خطری جدی برای ساکنین این شهرها و مسئولان شهری محسوب شود .

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا