نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز پژوهش های باستان شناسی در ماردن هنج

یک تیم پژوهشی با سرپرستی باستان شناسان دانشگاه ریدینگ (University of Reading) انگلستان به تازگی فصل جدید کاووش های میدانی و  حفاری را در محوطه ماردن هنج (Marden Henge) که سایتی دارای آثار و سازه های متعلق به  دوره نوسنگی است  را در منطقه  Pewsey Vale آغاز کردند .

قابل توجه است که این محوطه دارای بزرگترین استحکامات ساخته شده در دوران نوسنگی انگلستان است که به هنج مشهور هستند . این آثار 2 هزار 400 سال پیشینه دارند  و به عنوان مشهور ترین نماد پیش از تاریخی بریتانیا دارای شهرتی جهانی هستند اما متاسفانه هنوز اطلاعات بسیار کمی از آن در اختیار باستان شناسان و محققان قرار دارد . به باور کارشناسان، این احتمال وجود دارد که  مردمی که از سازه ها و بناهای ساخته شده در این محوطه استفاده می کردند ، در ساخت مجموعه  استون هنج (Stonehenge) نیز مشارکت داشته اند .

جیم لیری (Jim Leary) از باستان شناسان این تیم تحقیقاتی طی مصاحبه ای مطبوعاتی در این رابطه چنین توضیح می دهد : " ماردن هنج (Marden Henge) در خطی قرار گرفته است که استون هنج را به Avebury مرتبط می سازد . این مساله به مطرح شدن این سوالات می انجامد که آیا این سه بنای تاریخی استون هنج ، ماردن هنج و Avebury در رقابت با یکدیگر ساخته شده اند ؟ و یا هر سه توسط یک جامعه انسانی ساخته شده اما برای موارد و مراسم متفاوت مورد استفاده قرار می گرفته است ؟ ما امیدوار هستیم که بتوانیم پاسخ این پرسش ها را هر چه زودتر پیدا کنیم .

لازم به ذکر است که منطقه Pewsey Vale همچنین در دوره های امپراتوری روم و قرون وسطی به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می گرفته است .

جیم لیری در ادامه توضیحات خود  می گوید : " این پروژه حفاری در منطقه Pewsey Vale یکی از فوق العاده ترین فرصت هایی است که می تواند منجر به روشن شدن و کشف حقایق پنهانی شود . جوامعی در طول زمان در این منطقه سکونت داشته و پیشرفت کرده اند . هدف اصلی این حفاری و بررسی ، پیشبرد درک ما از چگونگی استفاده از این محوطه متعلق به دوره پیش از تاریخی تا دوران تاریخی است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل