نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید نوشیدنی فرا سودمند با استفاده از باکتری های اسید لاکتیک

بدون شک چگونگی تغذیه بر سلامت و تندرستی انسان موثر است. تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد، سلامت انسان را تامین می‌کند و قوای دفاعی بدن را به گونه ای چشمگیر افزایش می‌دهد و اگر خلاف این امر واقع شود اثرات بد آن در تمامی اعضا و دستگاه های بدن منعکس خواهد شد .

استفاده از غذاها و نوشیدنی های فراسودمند (فاینکشنال) هم از جمله مواردی است که علاوه بر تندرستی و سلامت جسم سبب درمان برخی بیماری های ناشی از سوء تغذیه خواهد شد، در همین خصوص نیز  فعالیت‌ها، مطالعات و پژوهش های گسترده ای صورت گرفته که در راستای تولید غذاهای فراسودمند است.

در تحقيقی که اخیرا صورت گرفته توانايي باكتري هاي اسيد لاكتيك، لاكتوباسيلوس اسيدوفيلوس DSM 20079 و لاكتوباسيلوس دلبروكي15996 DSM در تخمير آب كرفس و توليد اسيدهاي آلي و اثر تركيبات فنوليك و ويژگي هاي حسي يك نوشيدني فراسودمند در دماي 37 درجه سانتيگراد به مدت 24 ساعت مورد بررسي قرار گرفت. نتايج حاصل حاکی از آن است که هر دو  سوش بخوبي قادر به رشد و فعاليت در آب كرفس مي باشند و بيشترين تاثير در كاهش pH و افزايش اسيديته را دارند. همچنين توليد اسيدهاي آلي توسط باكتري لاكتوباسيلوس اسيدوفيلوس مشاهده شد. نتیجه این تحقیق در مجله علوم و صنایع غذایی ایران به چاپ خواهد رسید.

 

محققین: هرمینه امینی نیا ,سید هادی رضوی

برگرفته از: مجله علوم و صنايع غذايي ايران ، سال سيزدهم، شماره 2

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل