نام رسمی برای کرونا انتخاب شد

تئودور آدهانوم دبیرکل این آژانس بین‌المللی در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: اکنون نامی رسمی برای این بیماری داریم و آن هم  COVID-۱۹ است.

به نقل از این مقام ارشد سازمان ملل متحد، "co" به کرونا، "vi" به ویروس، "d" به معادل انگلیسی "بیماری" (Disease) و "۱۹" در انتهای اسم انتخابی نیز به سال شیوع این بیماری که برای اولین بار در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ شناسایی شد، اشاره دارد. 

آدهانوم خاطرنشان کرد که این نام جدید برای پرهیز از اشاره به یک موقعیت جغرافیایی، گونه جانوری یا گروه خاص از افراد انتخاب شده است.

بنابر دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های جدیدی که کشف می‌شوند باید به شیوه‌ای نامگذاری شوند تا از لحاظ اجتماعی قابل قبول بوده و موجب رنجش مردم و کشورها نشوند. به علاوه، براساس این دستورالعمل در نامگذاری‌ امراض انسانی نباید از نام حیوانات و یا دانشمندانی که بیماری را کشف کرده‌اند، استفاده شود.

سازمان بهداشت جهانی تا قبل از این نامگذاری رسمی، از عنوان موقت "بیماری حاد تنفسی ۲۰۱۹-nCoV" برای اشاره به ویروس کرونا استفاده می‌کرد.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه امسال) در شهر «ووهان» چین مرکز هوبی شروع شد، علاوه بر شهر و استان‌های چین به ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است.
آمریکا، چین، سوئد، فرانسه، مالزی و فیلیپین از جمله کشورهایی هستند که مواردی از ابتلا به کرونا در آن‌ها شناسایی شده‌اند.

این ویروس تاکنون یک هزار و ۱۱۵ قربانی گرفته و ۴۵,۱۷۱ را آلوده کرده است.

سازمان بهداشت جهانی از ویروس COVID-۱۹ به عنوان «تهدیدی بسیار خطرناک» برای جهان یاد می‌کند که البته شانسی واقعی برای متوقف کردن آن وجود دارد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا