روشی برای تشخیص و درمان سرطان پوست

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه ادیث کوان استرالیا (ECU) با همکاری دانشکده پزشکی هاروارد و پزشکان بیمارستان‌های ایالت استرالیای غربی، تکنیک جدیدی را برای کشف «سلول‌های توموری در گردش» یا اصطلاحاً CTC ها کشف کرده‌اند که می‌تواند به‌عنوان یک روش جدید برای تشخیص سرطان پوست یا اصطلاحاً ملانوما استفاده شده و روش‌های درمانی آن را بهبود بخشد.

به گفته محققان فوق، «این مرحله جدید تحقیقاتی، اولین مطالعه در نوع خود برای توصیف جامع تنوع عظیمی است که در CTC های ملانوما وجود دارد. بدین ترتیب، یافته‌های اولیه این پژوهش، می‌توانند به‌عنوان اولین قدم برای ابداع یک روش جدید به‌منظور جلوگیری از انتشار ملانوم در بدن ارزیابی شوند».

مجریان این پژوهش می‌گویند: «در بیماری سرطان پوست، هنگامی‌که CTC ها از تومور اولیه جداشده و به سیستم گردش خون راه می‌یابند، در بدن پخش‌شده و تومورهای ثانویه (متاستاز) را در اندام‌های دیگر ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر ما بتوانیم راهی را برای تشخیص قابل اعتماد این سلول‌های گردشی پیدا کنیم، این فرصت را به دست خواهیم آورد که برای متوقف کردن ملانوما گام‌های مؤثری برداریم».

در این پژوهش، محققان با ایجاد درک بهتر از پیچیدگی‌های کار، روش‌های چندجانبه‌ای را برای تشخیص CTC های ملانوما در خون انجام دادند.

آن‌ها اظهار داشته‌اند: «ما با ترکیب سه روش مختلف، توانستیم میزان ردیابی CTC ها را به 72 درصد برسانیم که نتیجه‌ای قابل‌توجه و به‌مراتب بهتر از استفاده از تنها یک روش آزمایشی است».

گروه تحقیقاتی فوق، که نتایج این پژوهش ارزشمند را در نشریه معتبر British Journal of Cancer منتشر نموده است، هم‌اکنون در حال همکاری با کارشناسان هوش مصنوعی است تا از این طریق، شناسایی CTC ها را با سرعت بالاتری پیگیری نماید.

مترجم: محمدرضا دلفیه