نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش خسارات زمین لرزه با آنالیز خاک

زمین لرزه را می توان یکی از مهیب ترین بلایای طبیعی دانست که تا کنون با وجود پیشرفت های تکنولوژی و دانش بشر ، هنوز امکان پیش بینی آن وجود نداشته و این عارضه طبیعی همواره باعث غافلگیری انسان شده و صدمات و خسارات فراوان جانی و مالی بر جای می گذارد .

به تازگی دانشمندان در پژوهش های خود دریافتند که رفتار شناسی و بررسی حرکات خاک و آنالیز شواهد برجای مانده از حرکت لایه های زمین و خاک هر منطقه که در زمین لرزه های پیشین رخ داده است ، می تواند در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه که فاقد سیستم مناسبی جهت کنترل و پیش بینی زمین لرزه هستند مورد استفاده قرار گیرد . با کمک این روش ابداعی ، می توان نقاط آسیب پذیر و مقاوم در برابر شوک های ناشی از زمین لرزه را در هر منطقه شناسائی کرد .  بر اساس گزارشی که به صورت رسمی روز سه شنبه منتشر شد ،  این روش بسیار کار آمد و کم هزینه بوده و قابلیت اجرا در بیشتر مناطق دنیا را دارد .

گفتنی است این پژوهش ها با پشتیبانی دانشگاه جیمز کوک James Cook University  در استرالیا انجام می شود . در همین رابطه هانا هیلبرت وولف Hannah Hilbert-Wolf سرپرست تیم پژوهشی فوق در رابطه با روش جدید ارائه شده اعلام کرد : " بررسی و مطالعه سابقه و پیشینه حرکات سنگ ها و صخره ها تنها برای کسب اطلاعات از زمان و فرکانس زمین لرزه های پیشین کاربری ندارد بلکه از این اطلاعات می توان برای کسب بینش و آگاهی نسبت به چگونگی حرکات زمین در شوک های ناشی از زمین لرزه های بعدی نیز استفاده کرده و با کمک این اطلاعات ، میزان آسیب های ناشی از زمین لرزه را به حداقل رساند . "

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل