صرف فعل توانستن در صنایع هایتک

مکانیسم اثر وکیوم تراپی زخم باعث کاهش مایعات بین سلولی شده و به این ترتیب با کاهش تورم و افزایش خون رسانی در سطح زخم شرایط مناسب برای تشکیل بافت های ترمیمی را ایجاد می کند. این مکانیسم ترشحات مضر را که می تواند مانع ترمیم زخم شود از زخم جدا کرده و با ایجاد ثبات مکانیکی در سطح زخم از خشک شدن آن جلوگیری می کند.

کاربرد دستگاه های وکیوم تراپی زخم در جنگ نیز به اثبات رسیده و گزارش های بی شماری در رابطه با موفقیت استفاده از فشار منفی و پانسمان با فوم در درمان این نوع زخم های باز صورت گرفته است. به گونه ای که بر این اساس، استفاده از این درمان منجر به کاهش زمان بسته شدن زخم، کاهش عفونت و همچنین کاهش نیروی مورد نیاز برای پانسمان زخم های ناشی از جنگ بوده است.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان مهندسی طب تجهیز پایا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اصفهان؛ با اشاره به تاسیس شرکت دانش بنیان مهندسی طب تجهیز پایا در سال 1387 زمینه کار این شرکت را تولید دستگاه وکیوم تراپی زخم و پانسمان های مربوط به این سیستم عنوان و اظهار کرد: این شرکت در اوایل کار با پنج پرسنل فعالیت خود را آغاز و اقدام به طراحی و تولید دستگاه وکیوم تراپی زخم کرد.

محمدرضا اکبری کجانی افزود: وکیوم تراپی زخم یک روش درمانی است که حدود 25 سال پیش توسط پزشکان و کارشناسان زخم در دنیا متدوال شده و به مرور زمان گسترش یافته و تحقیقات بسیاری در دنیا در مورد موثر بودن این روش درمانی بر روی زخم هایی که درمان طولانی مدتی دارند و به سختی رو به بهبود می روند صورت گرفته که این روش بسیار سریع تر و در نهایت با هزینه کمتری به نتیجه مطلوب رسیده است.

وی با بیان این که امکانات و علم لازم برای طراحی و تولید این سیستم درمانی در این شرکت وجود دارد، گفت: توانسته ایم کلیه مدارک تولید اعم از پروانه های ساخت و تست های آزمایشگاهی را روی این محصول با بالاترین کیفیت به دست آورده و انجام دهیم.

اکبری افزود: فکر اولیه تاسیس این شرکت کمک به شخصی بود که با قطع عضو رو به رو بود، لذا با مشورت و راهنمایی آقای پروفسور عباس حلاج کارلادانی از اساتید دانشگاه گوتنبرگ سوئد، درمان با سیستم درمانی وکیوم تراپی را روی پای آسیب دیده شروع کردیم.

وی عنوان کرد: در آن زمان کشور ما دچار تحریم بود و امکان استفاده از این روش درمانی و محصولات آن در ایران وجود نداشت، اما با تلاش فراوان مهندسان داخلی توانستیم این سیستم را بومی سازی کرده و کلیه امکاناتی که امروز در رابطه با این سیستم در سطح دنیا وجود دارد را در ایران تولید کرده و به تولید انبوه برسانیم.

اکبری با بیان اینکه ما توانسته ایم هم طراز با کشورهایی چون آمریکا به رقابت در این زمینه بپردازیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اکثر بیمارستان های سطح کشور تحت آموزش رایگان استفاده از این سیستم درمانی هستند.

رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان مهندسی طب تجهیز پایا با تاکید بر پشتکار فراوان پرسنل، مهندسان و پژوهشگران این شرکت دانش بنیان برای دستیابی به محصول نهایی تصریح کرد: بعد از حدود 10 سال فعالیت توانسته ایم محصولاتی چون SimplexII ، SimplexIII ،iSimplex، Grandis، Integro، Integro را تولید و عرضه کنیم و هر نوع پانسمانی که در این زمینه وجود دارد را به صورت صددرصد، بومی سازی کنیم.

وی افزود: البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود داشته و دارد. به گونه ای که اکنون با حدود 10 درصد ظرفیت تولید خود در حال فعالیت هستیم و این ناشی از دو عامل بسیار مهم است. در وهله نخست افرادی به وارد کردن این دستگاه از کشورهای مختلف اقدام کرده اند که متاسفانه بازار از نظر رقابتی با مشکل مواجه شده اما برخوردی با آنها نمی شود.

اکبری مشکل دیگر در این زمینه را عدم حمایت بیمه ها از این سیستم درمانی عنوان کرده و گفت: سازمان های بیمه باید این سیستم را حمایت کنند تا بیشتر در خدمت مردم قرار بگیرد، اما علیرغم تلاش های فراوان، هنوز نتوانسته ایم با آنها ارتباط برقرار کنیم. البته هنوز بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان ها این روش را نمی شناسند و آموزشی در این باره ندیده اند که در این مسیر نیازمند حمایت و کمک مسوولان ذیربط هستیم.

رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان مهندسی طب تجهیز پایا این سیستم را یکی از پیشرفته ترین سیستم های درمان روز دنیا و در زمره صنایع هایتک دانست و ادامه داد: این شرکت به عنوان واحد برتر صنایع پیشرفته در استان اصفهان شناخته شده و توانسته تمام مولفه ها و مشخصه های درمان و بهبود زخم را در مسیر بهبود آنالیز کرده و در اختیار پزشک و افرادی که با این دستگاه کار می کنند قرار دهد.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در مسیر صادرات این محصول اذعان داشت: دولت باید ما را در این مسیر یاری دهد. ضمن اینکه این شرکت 25 نفر را به صورت مستقیم و 600 تا 700 نفر را به صورت غیرمستقیم درگیر کرده است. علاوه بر این، بیش از چندهزار پرستار، پزشک و پیراپزشک در سطح کشور و حدود 15 نفر پژوهشگر در زمینه الکترونیک، درمان، شیمیست و پلیمر در این مسیر با شرکت همگام هستند.

اکبری توجه به محصولات شرکت های دانش بنیان را برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و بی تاثیر کردن تحریم ها مهم ارزیابی کرده و گفت: متاسفانه امروز شرکت های دانش بنیان برای صادرات و حتی اخذ تاییدیه هایی از برخی ادارات با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان مهندسی طب تجهیز پایا به تعویق افتادن روند تولید و دلسردی تولیدکننده را از آفات عدم رعایت قانون توسط برخی شرکت ها دانست و اظهار کرد: در زمینه تولید نیز شرکت هایی که به قوانین احترام گذاشته و از یک چارت عبور کرده و هزینه های تولید را پرداخت می کنند با شرکت هایی مواجه هستند که بدون پرداخت این هزینه ها و با نصف قیمت، بازار را به دست گرفته اند.

رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان مهندسی طب تجهیز پایا با تاکید بر کارایی و مزیت های دستگاه های تولید شده در داخل کشور نسبت به رقبای خارجی آن به مکانیزم کار این سیستم نیز اشاره و تصریح کرد: مکانیزم کار این سیستم به این صورت است که آب میان بافتی عضو را کشیده و ورم آن را کاهش می دهد و باعث افزایش خون رسانی به عضو می شود و به ویژه در بیماران دیابتی که با قطع عضو روبه رو هستند این سیستم به مکانیزم خون رسانی به عضو کمک می کند و مانع قطع عضو می شود و علاوه بر آن در جراحی های گسترده شکم، این پانسمان به راحتی به ترمیم زخم کمک می کند.

وی افزود: برتری روش پانسمان وکیوم تراپی در مقایسه با سایر روش های پانسمانی، کاهش طول درمان به یک سوم زمان در روش های درمانی دیگر است و این روش درمانی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر از دیگر روش هاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا