نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فقدان سیستم ملی نوآوری، مانع دستیابی حداکثری به فناوری نانو

یکی از این فناوری ها، نانو است که امروزه حوزه های مختلفی اعم از حوزه اجتماعی، اقتصادی، بهداشت، محیط زیست، امنیت، رفاه و آموزش را در هر کشوری تحت الشعاع قرار داده است.

اثرات مثبت این فناوری به ویژه در جوامع در حال توسعه بر کسی پوشیده نیست، ایران هم به عنوان کشوری در حال توسعه خواسته یا ناخواسته باید خود را با پیشرفت های فناورانه جدید همراه کند تا از این غافله عقب نماند.

کاربرد عینی فناوری نانو

از جمله کاربردهای فناوری نانو می توان به دارو رسانی هدفمند و مراقبت های بهداشتی، تجزیه و جذب آلاینده های محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و… اشاره کرد. از این جهت است که توجه به این فناوری و سرمایه گذاری در راستای آن، در عصر حاضر در دستور کار مسوولان و دست اندرکاران مربوطه قرار گرفته است.

یکی از اساتید دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سیناپرس در رابطه با نقش و کاربرد این فناوری در زندگی مردم، گفت: فناوری نانو در حکم کلیدی برای رشد اقتصادی و عامل تغییرات اساسی در هر جامعه ای است. چراکه، با کنترل اتم‌ها و مولکول‌ها می توان تغییرات اثربخش و ارزشمندی ایجاد کرد.

دکتر فرهاد بانی افزود: فناوری نانو ابزاری است که قطعا موجب ارتقای کیفیت زندگی مردم می شود و همچنین توانایی افزایش سطح دسترسی به رفاه در کشورهای در حال توسعه و امکان ایجاد اشتغال بیشتر برای همگان را فراهم می کند.

موانع توسعه فناوری نانو در ایران

وی با تاکید بر اینکه فناوری نانو قطعا بیشترین سود و منفعت را برای جامعه خواهد داشت، تاکید کرد: برای رسیدن به این جایگاه باید مباحث مربوط به مفاهیم محیطی و اجتماعی را در مورد پیشرفت های نانوتکنولوژی لحاظ کرد .

بانی با بیان اینکه بهره برداری از فناوری نانو در حوزه های کشاورزی، صنایع و علوم پایه متفاوت در راستای توسعه زیرساخت های کشور، خلق ثروت، افزایش رفاه اجتماعی و افزایش استانداردهای زندگی؛ به اثبات رسیده است، گفت: علاوه بر تمامی موارد یاد شده تاثیر فناوری نانو بر امنیت جهانی، پایداری رشد اقتصادی، افزایش بهره وری و بهبود امکانات در سطح جامعه بر کسی پوشیده نیست.

وی در پایان صحبت هایش از مهمترین موانع توسعه فناوری نانو در ایران نام برد و گفت: فقدان سیستم ملی نوآوری، کارایی اندک نظام آموزشی و مشکلات اقتصادی از مهمترین موانع دستیابی حداکثری به این فناوری در کشور است.

بر اساس این گزارش، حوزه نانو در کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران، با پژوهش هایی که در این راستا انجام گرفته به تجارب ارزشمندی دست یافته است به گونه ای که در حال حاضر در حوزه های ثبت اختراع و تولیدات علمی در عرصه جهانی جایگاه قابل قبولی دارد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل