ترامادول، عامل افزایش خطر شکستگی لگن

قرص خوراکی ترامادول براي درمان دردهاي متوسط تا شديد در بزرگسالان تجويز مي شود. تحقیق تازه ای نشان داد مصرف مسکن ترامادول می تواند خطر شکستگی لگن را در سنین بالا افزایش دهد. نويسندگان اين تحقيق نشان دادند که لازم است دستورالعمل های کلينيکی درباره مصرف ترامادول مورد بازبينی قرار گيرد.

اين قرص به عنوان دارویی که تاثير آن فوری و طولاني مدت است دارد به کار می رود. ترامادول همچنين به شکل کپسول خوراکی نيز استفاده می شود. چند سازمان حرفه ای پزشکی، ترامادول را به عنوان داروی دست اول يا دست دوم برای بيماران دچار دردهای مزمن غيرسرطانی تجويز کرده اند.

در حالي که تجويز ترامادول در سطح جهان به سرعت رو به گسترش است، اما بي ضرر بودن آن از جمله افزايش خطر شکستگي، همچنان نامشخص است.براي مشخص کردن اثرات جانبي ترامادول، محققان يک پايگاه داده در کشور انگليس را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

آنها مصرف ترامادول را با کدئين ، ناپروکسن، ايبوپروفن، سلکوکسيب و اتوريکوکسيب در بزرگسالان 50 سال به بالا مقايسه کردند.

تمام بيماران تحت آزمایش، 50 سال به بالا داشتند و هيچ سابقه شکستگي لگن ، سرطان يا مصرف مواد مخدر نداشتند.طي يک سال مطالعه، 518 مورد شکستگی لگن در بين 146956 بيماری که ترامادول مصرف می کردند مشاهده شد.

از سوي ديگر 401 مورد شکستگی لگن در بيمارانی که کدئين مصرف می کردند ديده شد. مصرف ترامادول همچنين با خطر بالاتر شکستگي لگن نسبت به مصرف ناپروکسن، ايبوپروفن، سلکوکسيب و اتوريکوکسيب همراه بود.

دکتر«گانگوا لی» یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید شکستگی لگن می تواند تاثیر مهمی بر سلامت، میزان مرگ و میر و هزینه های پزشکی داشته باشد. وی افزود نتایج این مطالعه، نیاز به توجه به احتمال خطر شکستگی در درمان های بالینی و تجویزهای پزشکی را نشان می دهد.

نویسندگان یافته های خود را در مجله Bone and Mineral Research چاپ کرده اند. این تحقیق با حمایت موسسه ملی سلامت، بنیاد ملی علوم طبیعی چین و بنیاد علوم دانشگاه  Central South University. به چاپ رسانده اند.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا