افزایش واردات دارو صحت ندارد

اما همه اینها در حالی است که، محمد حسین قربانی نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سیناپرس تاکید کرد : در شرایط کنونی در حدود نود و سه درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می شود و ما تنها در هفت درصد بقیه، دارو وارد می کنیم. این میزان واردات و مواد مورد نیاز کارخانه های داروسازی کشور بالغ بر سه هزار میلیارد تومان ارزبری دارد.

 نماینده آستانه اشرفیه در مجلس همچنین افزود: البته پس از تحریم ها علیه ایران در زمینه هفت درصد داروهای وارداتی با برخی از کشورها از جمله انگلیس با چالش هایی مواجه شده ایم.با این وجود شرایط به شکلی است که بخش اصلی تولید داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود.

وی درباره تأثیر تحریم ها روی واردات داروی کشور تصریح کرد: برخی عنوان می کنند تحریم ها اثری نداشته است. این در حالی است که در واقع چنین نیست و تحریم ها روی وضعیت داروی کشور تأثیرگذار بوده است. براساس پروتکل های بین المللی هیچ کشوری حتی در زمان جنگ نیز از نظر دارویی تحریم نمی شود. این در حالی است که در تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران برخی از داروهای بیماری های خاص مورد تحریم قرار گرفته است و ما در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده ایم.

قربانی خطرنشان کرد: برخی از شرکت های بین المللی تولید دارو که با ایالات متحده آمریکا دارای مراودات اقتصادی هستند پس از تحریم ایران فروش دارو به ایران را یا محدود کرده و یا اینکه به صورت کلی متوقف کرده اند.این در حالی است که همه تکنولوژی و فناوری لازم برای تولید چنین داروهایی در کشور وجود ندارد.

به همین دلیل در این زمینه با محدودیت هایی مواجه هستیم.بدون شک تحریم ها بر وضعیت داروی کشور تأثیرگذار بوده و این تأثیرگذاری نیز در برخی زمینه ها مشهود بوده است.

 نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی متذکر شد: میزان مصرف دارو در ایران از میانگین مصرف جهانی بالاتر است .ارزان بودن و فرهنگ عمومی نادرست مصرف دارو از دلایل اصلی مصرف بالای دارو در ایران است.

دارو علی رغم اینکه آلام جسمی مردم را برطرف می‌کند اما مصرف غیر متعارف و خودسرانه آن عاملی برای ایجاد مشکلات جسمی و تهدید سلامتی مردم است. به همین د لیل نیزباید به مردم توضیح داده شود که مصرف دارو به ویژه انتی بیوتیک‌ها باید بر اساس تشخیص صحیح و علمی بیماری باشد.

وی در پایان درباره میزان افزایش واردات دارو در کشور گفت: چنین مسأله ای صحت ندارد و به دلیل اینکه بخش اصلی نیاز داروی کشور در داخل تولید می شود و ما در ماه های اخیر با واردات چشمگیر دارو به کشور مواجه نبوده ایم.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا