استخوان سازی و رگ زایی بهبود می یابد

ترمیم نقایص استخوانی در اندازه‌های بحرانی یکی از چالش‌های مهم ارتوپدی است. معمولا از استخوان‌های اسفنجی خود فرد برای ترمیم این ضایعات استفاده می‌شود، اما کافی نبودن بافت برای برداشت و صدمات وارد شده به بافت برداشت شده، استفاده از این روش را برای ضایعات بزرگ محدود می‌ ‌سازد، به همین دلیل پژوهشگران به دنبال جایگزین‌های طبیعی یا سنتتیک هستند تا در ترمیم ضایعات استخوانی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از روش‌های مناسب بدین منظور استفاده از الیاف ابریشم در کنار ترکیبات غیرمعدنی مشابه با ماتریکس خارج سلولی استخوان بر پایه فسفات کلسیم است.

مشکل اصلی در استفاده از این ترکیب خونرسانی به استخوان درحال ترمیم پس از پیوند است. به منظور غلبه بر این مشکل دکتر باغبان اسلامی‌ ‌نژاد، نسا فانی، مهدی فرخی، محمود اعظمی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، انیستیتو پاستور و دانشگاه شیراز، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن از روش انجماد خشک برای تولید داربستی برپایه الیاف ابریشم پوشیده شده با کبالت و کلسیم فسفات استفاده شد.

برای بررسی ترکیب و ساختار داربست ایجاد شده از روش انکسار اشعه ایکس، طیف سنجی مادون قرمز و تصویر برداری با میکروسکوپ الکترونی نگاره استفاده شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللیACS biomaterials science & engineering به چاپ رسیده است، نشان داد، داربست تولید شده تمایز سلول‌های بنیادی مزانشیمی برداشت شده از بافت چربی را به سلول‌های اندوتلیال (سلول‌های تشکیل‌دهنده دیواره عروق) و سلول‌های استخوانی تسهیل می‌کند.

همچنین در مقایسه با گروه کنترل، این روش رگ‌زایی و ترمیم بافت استخوانی را بهبود می‌بخشد. بررسی‌های بالینی (سی‌تی‌اسکن و رادیوگرافی) در کنار بررسی‌های بافت‌شناسی و رنگ‌آمیزی ایمنی بر روی حیوان مدل آزمایشگاهی دریافت کننده پیوند، تولید رگ‌های جدید در کنار ترمیم استخوان صدمه دیده را تأیید کرد.

بنا بر اعلام پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان داد اضافه کردن کبالت، به عنوان القاکننده کمبود اکسیژن، در ساختار داربست‌های پیوندی، ترمیم استخوان‌ها و رگ‌زایی در آنان را بهبود می‌بخشد.

منبع: ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا