نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

متناسب با تحولات فناورانه دنیای امروز پیش نرفته ایم

این بدان معناست که خدماتی که دولت الکترونیک ارائه می دهد اشکال مختلفی دارد؛ از جمله تعاملات دیجیتالی بین شهروندان و دولت، تعاملات دیجیتالی بین دولت با دیگر سازمان های دولتی و حکومتی، تعاملات دیجیتالی بین دولت و شهروندان، دولت با کارمندان و تعامل دولت با کسب و کارها از مفاهیمی است که در دولت الکترونیک مطرح شد.

با توجه به این دسته بندی ها سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ما در حوزه دولت الکترونیک در یک دوره گذار به سر می بریم؟

یک جامعه شناس توسعه در گفتگو با سیناپرس در پاسخ به این سوال، گفت: بله طبیعتا ما در مرحله گذار هستیم و متاسفانه به ویژه در بحث دولت الکترونیک این گذار بسیار کند و آهسته بوده و متناسب با تحولات فناورانه در دنیای امروز پیش نرفته است که این یکی از تاسف های بزرگ کشور ماست.

محمد مراد بیات تصریح کرد: جای تاسف دارد که در هزاره سوم که فناوری قوام توسعه یافتگی است، در حوزه دولت الکترونیک از آن غافل بودیم. بنابراین این مقوله موجب بروز چند اتفاق منفی شده است. یکی اینکه سطح رضایت مندی شهروندان و مردم از خدمات دولتی به شدت کاهش یافته؛ چراکه مردم توقع دارند در عصر فناوری خدمات سهل و ساده دریافت کنند و در ترافیک حضوری و فیزیکی دستگاه ها گیر نکنند.

وی ادامه داد: دوم اینکه هزینه های اداره دولت افزایش زیادی پیدا کرده که در این شرایط سخت اقتصادی که با آن مواجهیم، اوضاع را بدتر کرده است. بنابراین، اگر نگاه توسعه رایانه ای داریم چاره ای نداریم که موضوع دولت الکترونیک را جدی بگیریم. ضمن اینکه، اگر نگاه کاهش هزینه ها و افزایش رضایتمندی شهروندان هم مدنظرمان است باید این موضوع، به صورت جدی پیگیری شود.

بیات افزود: حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چرا این موضوع اتفاق نیفتاده و یا به کندی پیش رفته است؟ باید پاسخ دهم چون علاوه بر زیرساخت های ارتباطی که در جامعه ما با مشکلاتی مواجه است، یکی دیگر از مشکلات کشور در این حوزه فهم و فرهنگی است که کارگزاران دولتی ما از ضرورت پیش بردن دولت الکترونیک دارند.

این کارشناس حوزه IT اظهار کرد: چالش های پیاده سازی دولت الکترونیک بیش از نقطه ضعف زیرساخت های فناورانه به فهم نادرست از زیرساخت های فکری و فرهنگی در کشور برمی گردد که اگر این موضوع برطرف شود طبیعتا اقدامات جدی تری برای زیرساخت های فناورانه هم انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه این موضوعی است که باید به آن توجه جدی شود، گفت: چراکه در میان کارگزاران دولتی ما هنوز کسانی هستند که تصورشان از مدیریت در عرصه های مختلف یک تفکر سنتی است و به ندرت به سمت تفکرات مدرن در حوزه هوشمندسازی دولت پیش رفته است.

بیات عنوان کرد: البته خوشبختانه حرکت های خوبی هم در این حوزه صورت گرفته است. به عنوان مثال در بحث اقتصاد دیجیتال و ضرورت این کار باید تمام ابعاد اقتصاد کشور زوایایی از تشعشع دیجیتالی را به خود بگیرد. اگر این حرکت ها شروع شود و آن اراده، انگیزه و تفکر درست شکل بگیرد بسیاری از زیرساخت های فنی که البته با مشکلاتی هم مواجه است با سرعت بیشتری مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که در دنیای امروز بدون هوشمندسازی دولت، دیجیتالی کردن اقتصاد و الکترونیکی کردن امور راه به جایی نخواهیم برد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل