نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوشیدن آب هم قانون دارد

 آب مزایای زیادی برای سلامتی دارد و باید از کودکی نوشیدن این مایه حیاتی برای افراد به عادت تبدیل شود. وجود آب در بدن علاوه بر دفع سم‌ها می‌تواند یکی از اجزای اصلی واکنش‌های بیوشیمیایی بدن باشد. 
 
وقتی که علم هم آب را مایه حیات می‌داند 
پیام فرح‌بخش‌ متخصص تغذیه در مورد اهمیت و ارزش آب می‌گوید: حدود 70 درصد وزن بدن در یک فرد بالغ از آب تشکیل شده است. این میزان در کودکان حدود 80 درصد می‌باشد، آب بستری برای انجام واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن افراد است لذا اگر به مقدار کافی آب به بدن نرسد ممکن است لطمه های جبران ناپذیری را وارد کند. 
 
وی ضمن اشاره به لزوم نوشیدن هشت تا دوازده لیوان آب عنوان کرد: افرادی که در محیط های گرم یا در فضای آزاد مشغول به کار هستند باید به میزان حدود 20 لیوان آب بنوشند . 
 
در طب‌های مدعی کم آبی
در صورت کم شدن آب بدن علاوه بر اختلال در واکنش‌های بدن، حجم خون نیز کاهش پیدا می‌کند در نتیجه اکسیژن رسانی سلول‌ها به خوبی انجام شده و کلیه سیستم‌های بدن دچار ضعف می‌شوند. 
بنابراین هر طبی که ادعا کند آب به میزان زیاد لازم نیست کاملا رد می‌شود. 
 
فرح‌بخش در مورد دمای آب نوشیدنی می‌گوید: بهتر است دمای آب متعادل باشد، باور غلط افراد مبنی بر اینکه آب سرد کالری بیشتری را می‌سوزاند کاملا نادرست است.
 
مایه حیات در طب سنتی 
با توجه به اینکه آب مایه حیات است، پا به پای انرژی اهمیت دارد و این اهمیت به حوزه طب سنتی نیز راه پیدا کرده است اما برخی افراد بدون داشتن آگاهی اخباری را در میان افراد منتشر می‌کنند مبنی بر این که طب سنتی مخالف نوشیدن آب است.
 
محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می‌گویند: تنها افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند نباید به میزان زیاد آب بنوشند. 
 
وی ضمن تاکید بر صحت مسائل طب رایج افزود: طب رایج و طب سنتی هر کدام بر اساس مبانی درست و علمی پایه گذاری شده‌اند، بنابراین هر دو به نوعی صحیح هستند. همچنین میزان نوشیدن آب با توجه به وضعیت جسمی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد چاقی و لاغری، محل زندگی و سن از جمله این موارد هستند. 
 
مینایی ادامه داد: در تمامی فصول سال باید آب با دمای متعادل نوشیده شود یعنی به واسطه طبیعت خنک شده باشد نه به کمک یخ، پیشنهاد می‌شود افراد گرم مزاج قبل از صبحانه آب میل کنند تا صفرای آن‌ها به خوبی کنترل شود. 
 
طب رایج و طب سنتی هر دو معتقدند که آب باید به میزان لازم به بدن افراد برسد همچنین توصیه می‌کنند نیم ساعت قبل و بعد از غذا آب مصر ف نشود. 
 
سر آغاز حیات 
آب مهمترین ماده ی حیات است.این ماده سرآغاز حیات و جزو اصلی تمام موجودات زنده است لذا پرودگار در سوره‌ی مبارکه نحل آیه 65 آورده است: و خداوند از آسمان ها باران را فرستاد تا زمینی را پس از مرگ زنده گرداند و البته در این کار آیاتی است برای آنان که سخن حق را می‌شنوند. 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل