علت وقوع صداهای مخوف دریای سرخ کشف شد

زلزله های عجیبی که در زمان وقوع صدایی شبیه به یک توپ جنگی تولید می کنند همواره باعث تعجب و وحشت مصریانی که در کرانه دریای سرخ سکنی دارد شده است. اما هم اکنون محققین علت وقوع این زلزله ها را بلوک هایی از صفحات بزرگ سنگ آتش فشانی که صد ها میلیون سال قدمت دارند می دانند.

عشایر بدوی که در منطقه ساحلی ابو دباب در کنار دریای سرخ زندگی می کنند سال ها صدای مهیبی همراه با زلزله های کوچکی که در این منطقه روی می داد را تجربه کرده اند. به گفته سامی الخراپی ،زلزله شناس دانشگاه پادشاه سعود، ابو دباب در عربی به معنای پدر ضربات عظیم بوده که این لغت برگرفته از صدا ها و تکان های بوجود آمده در این منطقه است.

طی تحقیقات گذشته مشخص شد که سنگ های این منطقه دو برابر گرم تر از سایر سنگ های موجود در نواحی دیگر مصر هستند که احتمالا این مسئله نشان دهنده صعود ماگما و به تبع آن زلزله های متعدد در این منطقه است اما هرگز تا پیش از این هیچ گونه فعالیت آتش فشانی طی 65 میلیون سال گذشته در این منطقه رخ نداده است بنابراین به طور کلی این فرضیه توسط دانشمندان رد شد.

برای درک بهتر علت اصلی وقوع زلزله های متعدد در این منطقه الخراپی و همکارانش به تحلیل و بررسی ساختار پوسته منطقه ابو دباب و جمع آوری داده های شبکه ملی زلزله شناسی مصر پرداختند. سپس آن ها با استفاده از اطلاعات بدست آمده و با تکنیکی موسوم به پرتو نگاری لرزه ای که از داده های بدست آمده از سرعت امواج لرزه ای استفاده می نماید اقدام به ساخت نقشه سه بعدی گونه های مختلف سنگی این منطقه کردند (این روش دقیقا مشابه استفاده از امواج فرا صوتی در سونوگرافی مادران برای تهیه عکس های متعددی از جنین است).

وقوع زلزله های پی در پی در منطقه ابو دباب امری عادی به حساب می آید اگر چه بیشتر این زلزله ها 0.3 تا 3.5 ریشتر بزرگا دارند و جزو زلزله های بسیار کوچک دسته بندی می شوند. بزرگترین زلزله هایی که تا کنون در این منطقه به ثبت رسیده مربوط به سال های 1331 و 1363 است که بزرگای هر کدام 6.1 و 5.1 در مقیاس ریشتر است.

طی تحقیقات اخیر محققان دریافتند که بیشتر زلزله های منطقه ابو دباب در طول خطی فرضی از ساحل تا داخل دریای سرخ به وقوع می پیوندد. این فعالیت های لرزه ای بی شک توسط گسلی فعال در عمق 10 کیلومتری زمین، جایی که بلوک های صلبی از سنگ های آتش فشانی و آذرین که قدمتی بالغ بر 540 میلیون سال دارند اتفاق می افتد. این گسل در اثر شکافی که دریای سرخ را 30 میلیون سال پیش بوجود آورده ایجاد شده است (صفحات تکتونیکی آفریقا و عربستان در 30 میلیون سال گذشته در حال جدا شدن از یکدیگر هستند و این مسئله باعث بوجود آمدن این گسل ها در اعماق زمین شده است.). به گفته محققان ،سطح این بلوک ها در طول نقاط فعال گسل حرکت می کند و آب دریای سرخ که در این قسمت از پوسته نفوذ کرده است باعث روغن کاری  و راحت تر شدن حرکت این بلوک ها در زمان وقوع زلزله می شود.

به گفته الخراپی، بلوک های عظیم سنگ های آتش فشانی و آذرین همانند بلندگو های بزرگی عمل می کنند که صدای ایجاد شده ناشی از حرکت صفحات در زمان وقوع زلزله را بدون هیچگونه کاهشی تشدید می نمایند.

نتایج بدست آمده از این تحقیق در مجله جامعه زلزله شناسی آمریکا به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا