داروی رفلکس معده و خطر حمله قلبی

پژوهشگران با بررسی پرونده پزشکی 300000 بیمار دارای رفلکس اسید معده (که به سوزش سردل موسوم است) دریافتند که خطر حمله قلبی خفیف در بین افرادی که از داروهای «مهارکننده پروتون پمپ» استفاده می‌کنند وجود دارد. مهارکننده‌های پروتون پمپ (Proton-pump inhibitors) گروهی از داروها هستند که اسید معده را به طور پایدار کاهش می‌دهند. این گروه، از تمام داروهای مشابه قویتر هستند و تحت عنوان تجاری پریواسید (Prevacid)، پیریلوسیک (Prilosec) و نکسیم (Nexium) فروخته می‌شوند. این داروها در سال 2009 در رده سوم پرمصرف‌ترین داروها قرار داشتند.

این مطالعه ثابت نمی‌کند که داروهای یاد شده سبب ایجاد حمله قلبی می‌شوند. دسته دیگری از داروها نیز که به نام مسدودکننده اسیدH2  نامیده می‌شوند، ارتباطی با خطر حمله قلبی نداشتند. عناوین تجاری این داروها زانتاک، پپسید و تاگامت هستند.

مهارکننده‌های پروتون پمپ بسیار قوی هستند و اثرات منفی نیز دارند. بیشترین خطر به استفاده طولانی مدت از این داروها با قدرت مهارکنندگی اسید معده مربوط است. هنگامی که اسید معده خنثی می‌شود، بدن برخی از مواد مغذی خاص را کمتر جذب می‌کند، از جمله منیزیم، کلسیم و ویتامین B12. بنابراین این داروها می‌توانند با مشکلاتی نظیر شکستگی و پوکی استخوان ارتباط داشته باشند و همچنین می‌توانند با داروهایی همانند پلاویکس که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند تداخل کرده و اثر آن را کاهش دهند.

به طور کلی، افرادی که داروهای پروتون پمپ را به طور مداوم مصرف می‌کنند، 16 تا 21 درصد بیشتر از کسانی که رفلکس معده مزمن دارند و از این داروها استفاده نمی‌کنند، در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مهارکننده پروتون پمپ، می‌تواند عملکرد طبیعی رگهای خونی را تحت تاثیر قرار دهد. مشکل اینجاست که یافته‌های این مطالعه بر اساس سوابق بیمار و یادداشتهای پزشکان است و این نوع اطلاعات منبع خوبی برای ارتباط بین دارو و عوارض منفی آن نیست. در حالیکه مطالعاتی که مصرف کنندگان مهارکننده پروتون پمپ را در طول زمان مورد پایش قرار دهد، می‌تواند شواهد بهتری در مورد اثرات منفی آن و به طور خاص در مورد خطر حمله قلبی ارائه کند.

برخی افراد نیاز ضروری به مصرف مهارکننده پروتون پمپ دارند، از جمله کسانی که به بیماری رفلکس معده به مری که سبب التهاب در گلو می‌شود مبتلا هستند. در این بیماری، به طور مکرر اسید معده به سمت بالا و مری بر‌می‌گردد و سبب سوزش سردل و مشکل بلعیدن می‌شود. بنابراین عاقلانه نیست که بیماران مصرف این داروها را صرفا به دلیل یافته‌های این مطالعه قطع کنند.

برخی افراد برای سوزش سردل خفیف که هر از گاهی به دلیل خوردن غذاهای خاص رخ می‌دهد از مهارکننده پروتون پمپ استفاده می‌کنند، در صورتی‌که این افراد می‌توانند با تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن و یا مصرف ضد اسید ساده آن را مهار کنند.

دلیل نگرانی کارشناسان این است که مهار کننده پروتون پمپ به راحتی در دسترس است و افراد ممکن است آن را به طور نادرست به مدت طولانی مصرف کنند. با این حال افرادی که نیاز به پروتون پمپ دارند باید سعی کنند به محض بروز نشانه‌های بهبودی آن را قطع کنند و پس از آن می‌توانند مسدود کننده H2 را مصرف کنند. بهتر است قطع کردن این داروها با نظر پزشک انجام گیرد.

این مطالعه در نشریه  PLOS One منتشر شده است.