نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجرای عملیات تغییر مدار ایستگاه فضائی بین المللی

مرکز کنترل ماموریت (MCC) ایستگاه بین المللی فضائی که مقر آن در شهر مسکو قرار دارد ، در نظر دارد طی یک مانور عملیاتی جدید ، در تاریخ 18 ژوئن  ( بیست و هشتم خرداد ) با انجام تغییر در موقعیت ایستگاه بین المللی فضائی مدار آن را تصحیح کند . این تغییر با هدف ایجاد شرایط مناسب جهت پهلوگیری و انتقال فضانوردانی صورت می گیرد که قرار است در روز بیست و جهارم جولای ( برابر با دوم مرداد ) سال جاری به وسیله یک فضا پیمای Soyuz TMA-17 به این ایستگاه منتقل شوند .

مرکز کنترل ماموریت ایستگاه بین المللی فضائی در رابطه با این ماموریت اعلام کرد : " این ماموریت با استفاده از موتورهای محرکه M-26M انجام خواهد شد . پارامتر های دقیق عملیات تصحیح مدار ایستگاه بین المللی فضائی و مختصات جدید آن امروز ( 17 ژوئن برابر با 27 خرداد ) اعلام خواهد شد و پیش بینی می شود فضا پیمای Soyuz TMA-17  در ماموریت آتی خود ، پس از شش ساعت به هدف رسیده و فضانوردان را به ایستگاه فضائی منتقل کند . "

گفتنی است در ابتدا برنامه ریزی این عملیات تصحیح مدار ایستگاه بین المللی فضائی برای ابتدای ماه جاری میلادی و پیش از بازگشت سه فضانورد مقیم این ایستگاه به زمین انجام شده بود ، ولی در ادامه با به تعویق افتادن عملیات ، قرار شد این مانور در اواسط ماه ژوئن انجام شود .

شایان ذکر است که پیش از این عملیات ، در 16 ماه می ( 26 اردیبهشت ) یکبار دیگر تلاش شده بود تا مدار ایستگاه بین المللی تصحیح شود که این ماموریت به دلیل ایجاد نقص فنی در موتور محرکه ، عملیات فوق شکست خورده بود و در ادامه در تاریخ هجدهم ماه می ( برابر با 28 اردیبهشت ) با استفاده از نیمی از قدرت موتور محرکه ، عملیات مورد نظر اجرا شد .

پس از این عملیات ، موتور محرکه مورد استفاده در ماموریت آتی تصحیح مدار ایستگاه بین المللی فضائی ، از سوی مرکز کنترل عملیات آزمایش شده و مشخص شد که این موتور قادر است بدون هیچ مشکلی و با 100 درصد توان خود به اجرای ماموریت بپردازد .

در خاتمه لازم به توضیح است که ماموریت انتقال فضانوردان جدید به ایستگاه بین المللی فضائی قرار بود در تاریخ 26 ماه می ( برابر با 5 خرداد ) انجام شود که به دلیل نقص فنی موجود در سفینه انتقال دهنده ، این ماموریت به تعویق افتاده و قرار است در 24 جولای انجام شود .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل