نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بی خوابی موجب تسریع روند پیری می شود

پژوهش های جدید نشان می دهد که نداشتن خواب کافی حتی برای یک شب پیری بیولوژیکی را در میان بزرگسالان افزایش می دهد . این یافته ها کمبود خواب را به علل پیری بیولوژیکی مرتبط می داند .  همچنین نتایج این تحقیقات ، این فرضیه را که کمبود خواب ممکن است ابتلا به بیماری های پر خطر را افزایش دهد ، تایید می کند .  چرا که بر اثر کم خوابی فرآیندهای مولکولی درگیر در پیری بیولوژیکی بالا می رود .

جودیت کرول (Judith Carroll) استادیار روان پزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا واقع در لس آنجلس امریکا که از اعضای تیم پژوهشی فوق محسوب می شود در این رابطه می گوید : " داده های به دست آمده ما از این بررسی ها ، این فرضیه که خواب ناکافی در بزرگسالان بر خط سیر بیولوژیکی بدن اثر گذاشته و پیری بیولوژیکی را فعال می سازد ، تایید می کند . "

پژوهشگران برای دستیابی به پاسخ و نتیجه گیری ،  29 نفر از افراد مسن در سنین 61 سالگی تا 86 سالگی را که 48 درصد آن ها مرد بودند ، را مورد بررسی قرار دادند . این افراد مورد یک آزمایش برای چهار شب که شامل برنامه ای از یک خواب کامل و یک شب کم خوابی و یک شب خواب کامل و مجددا یک شب کم خوابی بوده ، قرار گرفتند .

محققان هر روز صبح نمونه خون این افراد را از نظر بیان ژن سلول های تک هسته ای خون محیطی (peripheral blood mononuclear cell) مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می دادند که برای آرایه های Illumina HT-12 مورد استفاده قرار می گرفت .

نتایج بررسی ها نشان می دهد ، یک شب کمبود خواب ، الگوهای بیان ژن در سلول های تک هسته ای خون محیطی (PBMCs) را فعال ساخته که سبب افزایش تجمع آسیب به همراه توقف چرخه سلولی و افزایش قابلیت ابتلا به پیری می شود . گفتنی است این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین خواب (Sleep) منتشر شده و قابل دسترس است.

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل