نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر فشارخون بر سلامت جراحی

با وجود سال ها تحقیق و بررسی تاثیر فشار خون قبل از جراحی بر روی خطراتی که بعد از عمل می تواند فرد را درگیر کند هنوز هم بحث بر انگیز است. در این تحقیق، محققان موفق به کشف ارتباطی جدید میان میزان فشار خون قبل از عمل جراحی و مرگ و میرهایی که در سی روز اول پس از جراحی های غیر قلبی اتفاق می افتاد، شدند.

این محققان برای انجام بررسی های خود از داده های  بیش از 252 هزار بیمار در انگلستان استفاده کردند تا به وسیله آن ها 29 عامل خطر ساز بعد از عمل نظیر سن، جنس، نژاد، بیماری های همراه، داروها و میزان خطر جراحی را مورد بررسی قرار دهند. بعد از انجام این تحقیق محققان به این نتیجه رسیدن که فشار خون بالا با افزایش احتمال مرگ و میر بعد از عمل مرتبط نیست.

با این حال فشار خون پایین به لحاظ آماری با افزایش احتمال مرگ و میر بعد از عمل مرتبط بود. احتمال مردن در بیمارانی که فشار خون سیستولیک آن ها کمتر از 100 میلی متر جیوه بود 40 درصد افزایش یافته بود و نیز بیمارانی که فشار خون دیاستولیک آن ها کمتر از 40 میلی متر جیوه بود دو و نیم برابر بیش از سایرین در خطر مرگ بودند. در حالی که خطر از افت فشار خون در بیماران مبتلا به فشارخون سیستولیک پایین و یا فشار خون دیاستولیک پایین وجود داشت، اما با این حال مقادیر کم تر از 100/40 بیشترین ریسک را به همراه داشتند. از این رو هر چه میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک فرد کاهش پیدا کند احتمال مرگ و میر در او بیش تر می شود.

سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره نتایج آزمایشات خود اظهار داشت: «بعد از تنظیم عوامل مداخله گر نظیر بیماری های عروق اعضای انتهایی تاثیر فشار خون بالا قبل از عمل جراحی بر روی مرگ و میر بعد از جراحی کاملا از بین رفت. از این رو در حالی که کنترل فشار خون برای سلامت بلند مدت بسیار مهم است اما میزان بالای فشار خون به خودی خود خطر مهمی برای مرگ و میر های بعد از عمل جراحی نمی باشد. از آن جایی که پیامد های بهداشتی فشار خون بالای کنترل نشده باعث ایجاد خطرات دیگری برای سلامتی می شود پس توصیه می کنیم که این عارضه قبل از عمل جراحی تحت کنترل قرار بگیرید. در مقابل، ما بعد از تنظیم عوامل مداخله گر باز هم به این نتیجه رسیدیم که میزان فشار خون پایین قبل از عمل جراحی عاملی خطر ساز برای مرگ و میر های بعد از جراحی است.»

او در پایان گفت: «این که فشار خون پایین قبل از عمل جراحی موجب افزایش خطر مرگ و میر بعد از جراحی می شود نکته ای است که هنوز هم به بررسی نیاز دارد. تحقیقات بیش تری نیاز است تا بتوان این عارضه را برای بهبود بیماران اصلاح کرد.»

منبع

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل