سید شهریار زینی اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته در راستای حمل و نقل هوشمند، پروژه های هوشمندی را طراحی کرده که با استفاده از ظرفیت توانمندی شرکت های دانشبنیان، دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور، این پروژه ها را اجرایی کرده است.
وی توسعه و رشد شرکتهای دانشبنیان و شبکهسازی میان نهادهای دولتی مرتبط در زمینه ایجاد محیط زیست سالم و هوای پاک و کاهش مصرف سوخت و آلاینده های هوا را از اهداف اجرای این پروژهها نام برد و یادآور شد: بر این اساس در پروژه های تعریفشده به بومی سازی فناوری ها توجه ویژهای شده است؛ چرا که یکی از چالش های کشور این است که با افزایش تحریم ها، دسترسی به سامانه ها و ماژولهای "هایتک" بسیار سخت میشود.
زینی، با اشاره به اقدامات این ستاد در حوزه حمل و نقل هوشمند، با تاکید بر اینکه این بخش دارای ارکان متعددی است، خاطر نشان کرد: یکی از ابعاد شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند و پیشرفته است و این امر محقق نخواهد شد، مگر آنکه همه دستگاههای دولتی ذیربط در کنار توسعه شرکتهای دانشبنیان همکاری داشته باشند.
وی از اجرای پروژه اتوبوس برقی شهری خبر داد و یادآور شد: این پروژه با همکاری دانشگاه تهران و با همراهی شهرداری تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است. در این طرح به دنبال طراحی اتوبوس تمام برقی با قوای محرکه کاملا بومی و ایرانی هستیم.
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته، تاکید کرد: در کمتر از ۳ ماه آینده نمونه اولیه این اتوبوس رونمایی خواهد شد و در تلاش هستیم که با جذب حمایتهای بیشتر به این پروژه شتاب بیشتری دهیم.
وی در خصوص تلاش کشور برای تولید اتوبوس های هیبریدی، توضیح داد: این پروژه در سال ۱۳۸۸ تعریف و اجرایی شد و به نتایجی هم رسید، اما به علت عدم حمایت های کافی این طرح رها شد؛ ولی طرح فعلی ساخت اتوبوس تمام برقی است و در آن سعی شده که دو عامل در نظر گرفته شود که یکی از آنها طراحی و ساخت قوای محرکه کاملا بومی است، به گونهای که بیش از ۷۰ درصد از این بخش بومی سازی شود تا نیازهای ما به خارج از کشور به حداقل برسد تا در صورت شدت یافتن تحریم ها این پروژه متوقف نشود.
زینی، محور دوم اجرای این طرح را مشارکت جمعی دستگاهها و نهادها دانست و یادآور شد: در طرح اتوبوس هیبریدی یک دستگاه خاص مجری آن بود، ولی طرح اتوبوس برقی در سطح ملی تعریف شده است و اکثر نهادها درگیر این طرح هستند.
مدیر کل طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته خاطرنشان کرد: در این پروژه یکی از شرکتهای خودروسازی بزرگ کشور مشارکت دارد و برنامهریزی ما بر تولید انبوه اتوبوس برقی است.
زینی، تعداد طرحهای تایید شده در این ستاد را تا کنون پنج پروژه ذکر کرد و گفت: اساس تعریف پروژه در معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری تقاضا محور بودن و آنالیز و امکانسنجیهای دقیق اقتصادی و بازار است؛ از این رو سعی میشود در اجرای طرحها سایر نهادها و دستگاهها نیز مشارکت داشته باشند.
وی طراحی و ساخت "خودروهای برقی" و "موتورسیکلت هیبریدی" را از جمله طرحهای مورد تایید این ستاد نام برد و اظهار کرد: برقیسازی خودروها و استفاده از فناوریهای نوین در حوزه حملونقل میتواند به کاهش آلایندگی محیط زیست و مصرف سوخت کمک کند؛ از این رو خودروهای برقی، فناوری آینده است و بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که مشکل آلودگی هوا ندارند، به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کردهاند و ما نیز ناگزیر هستیم که به این سمت برویم.
زینی خاطرنشان کرد: تا سال ۲۰۲۵ استانداردهای سختگیرانه وضع شود و بر اساس آن خودروهای احتراقی تولید نخواهد شد و پایه تولید خودرو بر اساس خودروهای هیبریدی (احترافی-الکتریکی) است و بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته از سال ۲۰۳۰ خودروهای احتراقی دیگر تولید نخواهد شد و این امر نشان میدهد که فناوری قالب آینده، خودروهای برقی است.
منبع: ایسنا
No tags for this post.