غذا همانند مواد مخدر اعتیادآور نیست

سیناپرس: سالهاست که بسیاری از رسانه ها، از اعتیادآور بودن برخی غذاهای ناسالم نظیر غذاهای پرکالری و شیرین سخت می گویند. در واقع این گونه به مخاطب القاء می شود که واکنش مغز انسان در برابر مصرف زیاد غذاهای شیرین و پرکالری، نظیر واکنش مغز به مواد مخدری نظیر هروئین یا کوکائین است و این غذاها به اعتیاد فرد به آن و در نتیجه پرخوری و چاقی می انجامد.

با این حال، مطالعه ای جدید که به بررسی پژوهش های پیشین در مورد اعتیاد به مواد غذایی پرداخته نشان می دهد  هیچ گونه شواهدی دال بر اعتیادآور بودن مواد غذایی وجود ندارد و در واقع علاقه فرد به خوردن غذا را باید دلیل جذب او به سمت برخی از غذاها دانست.

پژوهش های متعدد نشان داده است که ریشه مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی را نباید در واکنش اعتیادآمیز مغز به آن، بلکه در نوعی زیاده روی روانشناختی جست. در واقع احساس مثبتی که به خاطر خوردن ایجاد می شود، سبب می شود که مغز ما را به سمت زیاده روی در خوردن برخی مواد غذایی سوق دهد.

این دانشمندان بر این باورند که این یافته می تواند کمک موثری در مبارزه با پدیده اضافه وزن و چاقی داشته باشد، زیرا باید تمرکز را از نوع غذا به رابطه فرد با غذا معطوف کرد. همچنین این پژوهشگران پیشنهاد کرده اند زیاده روی در مصرف مواد غذایی را باید در فهرست اختلالات ذهنی قرار داد. البته تردید نیست که این کار نیازمند تحقیقات بیشتر خواهد بود.

جزئیات بیشتری از این تحقیق در ژورنال Neuroscience & Biobehavioral Reviews منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا