یوگا مغز را کامل می کند

این آنالیز جدید می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا یوگا را در اولویت کارهای سال ۲۰۲۰ قرار دهید. بررسی ۱۱ مطالعه منتشر شده ارتباطی را میان حرکات یوگا، مدیتیشن یا مراقبه و شیوه تنفس و بروز افزایشی در اندازه مناطق اصلی مغز نشان داد. این مناطق در فکر کردن، تصمیم‌گیری، حافظه و تنظیم احساسات دست دارند. 

«جسیکا دامویسوز» که در نوشتن مقاله‌ای در رابطه با این آنالیز جدید همکاری داشت و استاد یار پیری‌شناسی و روانشناسی در دانشگاه ایالتی «وین» در دیترویت گفت: این علم نشان می‌دهد که یوگا برای عملکرد سالم مغز مفید است، اما برای تأیید این یافته‌های اولیه نیاز به مطالعات مداخله‌ای دقیق‌تر و کنترل‌شده‌تری داریم.

این بررسی که در شماره ۲۶ دسامبر مجله Brain Plasticity منتشر شده، نشان داده است که فواید مغزی یوگا مشابه فواید ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک است. علت این موضوع هنوز مشخص نیست و لازم است مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود. 

یوگا از نظر  ماهیت یک ورزش هوازی نیست، بنابراین باید مکانیسم‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که به این تغییرات مغزی منجر شود. تاکنون شواهدی که این سازوکارها را مشخص کند، در دست نیست.

یوگا باعث انقباض ایزومتریک و تمدد اعصاب عضلات می‌شود و مهم‌ترین تاثیر آن در سیستم تنفسی است. انجام منظم یوگا باعث تقویت حافظه می‌شود و واکنش و دقت افراد را افزایش می‌دهد.

تقویت ماهیچه‌ها و حفظ تعادل بدن، اکسیژن‌رسانی به مغز، تغییر الگوی نشستن و آرامش استخوان لگن، افزایش آنتی اکسیدان‌ها، برقراری ارتباط با تمام بدن، افزایش مهارت در مدیریت انرژی بدن، حفظ شادابی و طراوت پوست و  افزایش تمرکز از مهم‌ترین اثرات ورزش یوگا هستند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا