با کلم به جنگ سرطان بروید

کلم ( Brassica oleracea ) از هزاران سال قبل کشت می شده است. در قدیم برای کلم ارزش غذایی و دارویی زیادی قائل بودند. بقراط حکیم مخلوط کلم با عسل را در درمان قولنج و اسهال موثر دانسته است.

گرچه امروزه کلم در بیشتر نقاط دنیا کشت و استفاده می شود ولی بزرگترین تولید کنندگان آن روسیه، چین، کره جنوبی، ژاپن و لهستان هستند.

 مطالعات دیگری نشان داده است افرادی که از سبزیجات به ویژه خانواده کلم بیشتر استفاده می کنند کمتر به سرطان کولون (روده بزرگ) مبتلا می شوند.

تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد که ترکیبات موجود در مواد غذایی به خصوص گیاهان در کند کردن روند رشد سرطان موثر و دارای اهمیت است.

غیر از ترکیبات ذکر شده، ترکیباتی چون کلروفیل به میزان کافی، مواد آلبومینوئیدی، گلوکوزیدهای مختلف و میروزین هم در کلم وجود دارد.

گیاه شناسی

بیشتر کلم ها دو ساله یا چندساله و عموما گرد و کروی هستند. برگ ها اغلب به هم فشرده اند. ساقه معمولا کوتاه است و برگ ها به صورت لایه به لایه به شکل صاف و گاهی رگه دار و به رنگ های سبز، قرمز و سفید هستند.

ترکیبات مهم

کلم حاوی ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین C، ویتامین K، اسید فولیک، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، گوگرد، فسفر، مس و روی است.

اثرات مهم

از اثرات مهم انواع کلم می توان به خاصیت ضدسرطانی آنها اشاره کرد که به خاطر ترکیباتی چون ویتامین C، بتاکاروتن، ایندول، گلوکوزینولات ها و مواد متعدد دیگر و نیز خاصیت آنتی اکسیدانی و خنثی کنندگی رادیکال های آزاد آنهاست. به عنوان مثال مشخص شده است که ایندول موجود در در برگ کلم باعث تحریک آنزیم های خاصی شده و در نتیجه آزادشدن گلوتاتیون افزایش می یابد و روند سرطان کند می شود.

کلم علاوه بر این حاوی گلوکوزینولات است که می‌تواند به ترکیبات ایزوتیوسیانات تبدیل شود و در پیشگیری از سرطان‌های مختلفی مثل سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان مثانه و سرطان روده‌ی بزرگ موثر واقع شود.

کلم قرمز هم دارای تعدادی ترکیبات ضد سرطانی است مانند لوپئول، سینیگرین و سولفورافین که موجب تحریک ترشح آنزیم‌هایی می‌شوند که رشد تومور‌هایی که می‌توانند تبدیل به سرطان شوند را متوقف می‌کند. بر اساس پژوهشی که بر روی زنان چینی انجام شد مشخص شد مصرف منظم سبزیجاتی مانند کلم با کاهش معنادار ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است.

همچنین مصرف کلم باعث تصفیه خون می شود. کلم دارای اثر خواب آور بوده و در کاهش سردرد موثر است. مصرف مداوم کلم باعث دفع سنگ های ادراری می شود. آب کلم در درمان زخم معده موثر است. کلم یک ضد میکروب و ضدویروس قوی است به همین دلیل بسیاری از آنها را کاهش داده و از بیماری های عفونی جلوگیری می کند.

*دكتر سعيد توكلی، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا