نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه محصولات IT با حل مشکلات اقتصادی

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در گفتگو با سیناپرس، با بیان اینکه مرکز رشد رویش زیرمجموعه سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر است، گفت: این مرکز رشد، ارایه دهنده خدمات و ابزارهای مطمئن به كارآفرینان، واحدهای فناور نوپا و جوان برای تبدیل نوآوری ­ها و دستاوردهای تحقیقاتی‌ شان به محصولات دارای توجیه اقتصادی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در حقیقت این مرکز رشد از تیم­ ها یا شرکت­های فناور حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت توسعه محصول و همچنین توسعه بازار آن­ها حمایت می­کند.

دکتر حبیب الله اصغری در ادامه صحبت هایش در رابطه با مهمترین خدماتی که در مرکز رشد رویش ارائه می­ شود، گفت: این خدمات شامل فضای استقرار، سالن جلسات، مشاوره و منتورینگ، آموزش و مربیگری، جلسات انتقال تجربیات، کمک به بازارسازی و بازارشناسی تیم­ها و برگزاری رویدادهای مرتبط است که با این ابزار به فعالیت های واحدهای فناور و کارآفرینان کمک شایانی می کند.     

رییس مرکز رشد رویش  درگفتگو باسیناپرس،اظهار کرد: این مرکز از زمان تأسیس تاکنون افتخارات و دستاوردهایی کسب کرده است. کسب عنوان مرکز رشد برتر در یازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور در سال 1389 و کسب رتبه دوم بین پارکها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی کشور در سال 93 و 94 از مهمترین این افتخارات است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مرکز رشد رویش مورد تأیید UBI به عنوان مرکز رشد نمونه کشور است که با انتشار فصلنامه رشد و همچنین، ده سال حضور در کمیته تخصصی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تدوین برنامه کاری بیش از بیست مرکز رشد در ایران و جذب و پذیرش بیش از 250 واحد فناور تاکنون توانسته است به عنوان یکی از مراکز رشد فعال کشور معرفی شود.

اصغری عنوان کرد: در حال حاضر 12 واحد فناور در مرکز رشد رویش مستقر و در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت هستند که از این میان 9 واحد فناور موفق به تجاری سازی محصول خود شده­اند.

وی در ادامه به اجرای چهار کارگاه آموزشی با پشتیبانی برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و مدیریت اجرای کارگاه آموزشی در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در ژنو با حضور کارشناسان مراکز رشد کشور اشاره کرده و گفت: این مرکز در صحنه های بین المللی هم فعالیت های شایسته ای انجام داده است.

به گفته اصغری ارایه کارگاه­ها و سمینارهای آموزشی در کشورهای مراکش، تونس، بحرین، سوریه، هندوستان، کره جنوبی با حمایت بانک جهانی(World Bank) و مشارکت در اجرای طرح ارتقای خدمات مراکز رشد ایران با حمایت بانک جهانی با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و پارک علم و فناوری یزد از دیگر فعالیت های برجسته این مرکز در حوزه بین المللی بوده است.

رییس مرکز رشد رویش توسعه فضای مرکز رشد و امکان استقرار تعداد بیشتری از استارتاپ­های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را از برنامه­ های اصلی مرکز رشد دانست و تصریح کرد: امید داریم که بتوانیم خدمات مفیدی را در جهت توسعه بازار به این شرکت­ها ارایه کنیم.

گسترش مفهوم اینترنت اشیاء

وی افزود: همچنین با توجه به تجربه خوبی که مرکز رشد رویش در سال 1397 در برگزاری رویداد پیش شتابدهی رویش تِک با محوریت اینترنت اشیا داشت، برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه استارتاپ­ها از جمله برنامه ­های مرکز رشد است.

هدف از برگزاری چنین رویدادهایی، آموزش، مربیگری و منتورینگ به تیم­ها جهت انتخاب مسیر درست و راه اندازی یک کسب و کار در راستای حل یک مساله است.

اصغری در رابطه با چالش های موجود در حوزه فعالیت های این مرکز گفت: متاسفانه به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی واحدهای فناور و به خصوص واحدهایی که نیاز به خرید تجهیزات و مواد اولیه برای تولید محصول خود دارند، با مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه بوه و یا در آینده مواجه خواهند شد. از این رو، مرکز رشد رویش تلاش دارد برای کمک به حل این مشکل، حمایت هایی در قالب اعتبار تحقیقاتی از تیم­ ها داشته باشد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل