میزان اسیدی شدن خلیج فارس بررسی می شود

ابوالفضل صالح در گفتگو با مهر، با اشاره به پایش وضعیت کمبود اکسیژن در محیط های دریایی توسط پژوهشگاه اقیانوس شناسی، گفت: دریای عمان و شمال دریای عربی بزرگترین منطقه مرده دریایی دنیاست. به طور مثال طبق اطلاعاتی که به دست آوردیم، در دریای عمان از عمق ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ متر غلظت اکسیژن به صفر می رسد که این روند از نظر زیستی می تواند تاثیرات مخربی را در محیط دریا داشته باشد. در حال جمع آوری اطلاعات در ارتباط با این موضوع و تحلیل آن هستیم و نهایت گزارش هایمان را به ارگان های تصمیم گیر در زمینه حفاظت از محیط زیست و تامین منابع شیلاتی ارائه خواهیم داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی همچنین از پایش آلودگی ها در دریای خلیج فارس توسط این پژوهشگاه خبر داد و گفت: متاسفانه دریای خلیج فارس در معرض آلودگی های ناشی از تولید نفت در منطقه و همچنین آلودگی های ناشی از فاضلاب هاست که عواقب زیادی را برای خلیج فارس به عنوان یک منطقه نیمه بسته به همراه دارد؛ قرار است نتیجه گزارش هایمان را به نهادهای حاکمیتی مرتبط با حفاظت محیط زیست ارائه دهیم.

این مدرس دانشگاه همچنین از شناسایی و کشف منطقه زیستگاه مرجان های منزوی برای اولین بار در خلیج فارس خبر داد و افزود: قرار است با گشت هایی که مجدد در این منطقه برگزار می کنیم، وسعت این ایستگاه و وضعیت سلامت آن را ارزیابی کنیم و گزارش آن را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در حال حاضر آن را ارزیابی می کنیم، بحث اسیدی شدن محیط های دریایی از جمله خلیج فارس است که پژوهشگاه اقیانوس شناسی اولین نهادی است که برای اولین بار در منطقه این پژوهش را انجام می دهد. اسیدی شدن محیط های دریایی در اثر افزایش مصرف سوخت های فسیلی، افزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر و متعاقبا نشت دی اکسید کربن اتمسفری در دریا اتفاق می افتد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد: اسیدی تر شدن، اثرات مخربی را بر محیط های دریایی و موجودات دریایی مثل مرجان ها می گذارد. مرجان ها از ارزشمند ترین زیست بوم هایی هستند که در یک محیط سخت و خشنی مثل خلیج فارس از نظر دما، شوری و آلودگی زندگی می کنند و در واقع خلیج فارس یک آزمایشگاه مهم برای محققان است.