هنگام آلودگی هوا آشپزی نکنید

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سطح دنیا سالانه تقریبا ۷ میلیون مرگ منتسب به آلودگی هوا داریم که شاید حدود نصف آن مربوط به آلودگی‌های مربوط به داخل هوای خانه باشد به خصوص آنها که سوخت جامد مصرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: البته ما با توسعه شبکه گازی در کشور توانستیم از آن بخش تا حدود زیادی فاصله بگیریم و وضعیت را بهبود ببخشیم اما به هر صورت در نحوه بهره‌برداری از گاز هم باید مواردی رعایت شود تا آلودگی‌های داخل منزل کاهش یابد.

ندافی ادامه داد: در شرایطی که بیرون از منزل آلودگی هوا داریم به خصوص در کشور ما که در فصل پاییز و زمستان این آلودگی تشدید می‌شود قطعا داخل خانه هم از آلودگی‌های بیرون متاثر می‌شود بنابراین ساکنان خانه باید یک سری تمهیدات برای خود در نظر بگیرند که آلودگی هوا را تشدید نکنند مثلا پخت و پزهایی در داخل خانه انجام می‌شود به خصوص در فرهنگ ایرانی که پخت برخی غذاها مدت زیادی طول می‌کشد و شعله گاز برای طولانی‌مدت روشن است شعله گاز منتشر می‌شود چون در یک محفظه قرار ندارد و آلودگی در فضای خانه پخش می‌شود بنابراین در شرایطی که اوج آلودگی هواست باید پخت و پز را به حداقل برسانیم و بهتر است در آن شرایط بیشتر سبزیجات، میوه‌جات و لبنیات مصرف کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: همچنین برخی از خانه‌ها از شومینه استفاده می‌کنند، شومینه شعله منتشر دارد و بخشی از آلودگی‌های آن به داخل فضای خانه برمی‌گردد بنابراین بهتر است تا حد امکان از شومینه استفاده نشود و یا حداقل در زمان اوج آلودگی از روشن کردن آن خودداری شود. همچنین سیستم‌های گرمایش و سرمایش هوا که به صورت جریان هوا در داخل خانه‌ها کار می‌کنند نیز می‌توانند در افزایش آلودگی هوای داخل منازل موثر باشند.

ندافی ادامه داد: از آنجا که هنگام آلودگی هوا ذرات معلق در هوا افزایش می‌یابد و بیشتر بر روی فرش، مبلمان و به طور کلی وسایل خانه می‌نشیند، بهتر است برای پاک کردن آنها از جارو برقی استفاده نشود چون این ذرات را بیشتر در هوا پخش می‌کند بنابراین بهترین روش پاک کردن ذرات با دستمال است.

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: هر چند راه‌حل اساسی این است که مشکل را از پایه و اساس حل کنیم اما این کارها هم کمک می‌کند تا بتوانیم شرایط اوج آلودگی را حداقل در منزل با ایمنی بیشتری سپری کنیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا