مکانیسم ایمنی حمله به ویروس ها کشف شد

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان مرکز پزشکی دانشگاه مانیز آلمان در یک مطالعه متوجه شدند که پروتیین های سیستم ایمنی بدن و سیستم لنفاوی می توانند با همکاری یکدیگر به عفونت ناشی از روتاویروس (Rotavirus) حمله کنند.روتاویروس یکی از شایع ترین دلایل اسهال شدید در نوزادان و کودکان کم سن و سال است.گزارش شده است که در آمریکا این عفونت عامل ابتلای حدود 3 میلیون مورد به اسهال و 55 هزار مورد بستری به دلیل اسهال و کم آبی در کودکان زیر پنج سال است.هر دو این پروتیین ها که بخشی از سیستم ایمنی ذاتی بدن هستند، محققان را امیدوار می کند که این مطالعه می تواند به درمان عفونت های ناشی از روتاویروس در کودکان کمک کند.

کودکان به دلیل تکامل نیافتن سیستم ایمنی بدنشان، به ویژه نسبت به روتاویروس آسیب پذیر هستند.

محققان در این مطالعه با قرار دادن روتاویروس در معرض اینترفرون های سیستم ذاتی ایمنی، یک واکنش از سوی سیستم ایمنی و سلول های ذاتی لنفاوی ایجاد کردند؛ این واکنش باعث تولید پروتیین هایی می شود که برای مراحل اولیه واکنش ایمنی بدن مهم است.

اینترفرون ها نوعی از پروتیین ها هستند که سلول های میزبان در پاسخ به تهاجم عامل بیماری زا (مانند ویروس ها، باکتری، انگل و سرطان) آزاد می کنند و موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می شوند.

پروتیین لنفاوی استفاده شده در این مطالعه interleukin-22 بود که در واکنش های ایمنی بدن برای مقابله با عفونت باکتریایی و ترمیم بافت نقش دارد.
پروتیین interleukin-22 و اینترفرون ها که در انواع خاص عفونت های ویروسی استفاده می شوند، این کشف را بالقوه مهم می سازد.
پروفسور آندرس دیافنباخ از بخش بهداشت و میکروبیولوژی پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه مانیز در یک بیانیه مطبوعاتی گفت:کشف جدید ما مبنی بر اینکه پروتیین interleukin-22 به عنوان نوعی تقویت کننده برای اینترفرون عمل می کند بسیار مهیج است زیرا می تواند پیامدهایی برای مفاهیم ایمونوتراپی در آینده داشته باشد.این مطالعه در مجله Nature Immunology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا