با شلغم به جنگ دیابت بروید

گزارش شده آنتی اکسیدان های موجود در شلغم خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا و آرتریت روماتویید را کاهش می دهد. بنابراین، به دلیل این اثرات آنتی اکسیدانی و داشتن ترکیباتی مانند فلاونوئیدها و آنتوسیانین پیش بینی می شود این گیاه در بهبود بیماری دیابت موثر باشد.

ترکیبات مهم

دانه های شلغم حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اروسیک، لینولئیک و لینولنیک است. گلوکوزینولیت ها یکی دیگر از ترکیبات مهم شلغم هستند که اثرات ضدسرطانی دارند. همچنین شلغم حاوی آب، مجموع کربوهیدرات ها، بتاکاروتن، آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، چربی، فیبر، ویتامین های گروه B و ویتامین c است. گیاهان گونه های Brassica از جمله شلغم دارای مقادیر زیادی آنتوسیانین هستند و ترکیبات حاوی آنتوسیانین با تحریک سلول های B پانکراس موجب ترشح انسولین شده و در نتیجه در پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ موثرند.

همچنین شلغم دارای مقادیر زیادی فلاونوئید است و فلاوونوئیدها دارای اثر بسیار مفیدی به ویژه در بیماری دیابت هستند. با توجه به اینكه عصاره شلغم پخته قند و چربی خون را كاهش و كلسترول ـ HDL را افزایش می دهد، ممکن است بتواند داروی مناسبی برای كاهش قند و چربی خون در افراد دیابتی بوده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی را كاهش دهد.

تاریخچه

شلغم بومی غرب آسیاست و قرن هاست به عنوان خوراک دام و انسان مصرف می شود. شلغم قبل از پیدایش سیب زمینی یکی از محصولات عمده خوراکی مردم اروپا و در قرون وسطی غذای مردم فقیر بوده است. این گیاه در نواحی و فصول سرد به راحتی قابل کشت است. در حال حاضر شلغم در فصل های پاییز و زمستان در اروپا، آسیا، کانادا و آمریکای شمالی کشت می شود. بر اساس برخی اسناد شلغم از چهار هزار سال قبل در اروپا کشت می شده است.

 داروشناختی

شلغم به علت وجود ویتامین ها، املاح و مواد مهم دیگر جزء گیاهان و سبزیجات ارزنده است. از مهم ترین خواص شلغم اثرات ضدسرطانی، ضدمیکروب و ضدویروسی آن است. همچنین ادرارآور، دافع سنگ های کلیوی، کاهش دهنده اسیداوریک و درمان کننده نقرس است. خاصیت مفید شلغم تسکین و درمان مشکلات تنفسی از جمله برونشیت و زکام است. همچنین موجب تصفیه خون می شود و نیز محافظ کبد است. استفاده از شلغم به صورت ضماد و مرهم برای درمان التهاب کورک، آبسه و زخم ها بسیار مفید است.

عوارض جانبی

در حد مصرف خوراکی و دارویی بدون عارضه بوده و گزارشی از سمیت یا عوارض جانبی در این حد وجود ندارد. مصرف زیاد شلغم برای افراد تیروئیدی خوب نیست. مصرف زیاد شلغم و یا روغن آن ممکن است باعث اثرات سمی بر روی قلب شود.

 

*متین مهین زارع، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا