نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رابطه متقابل ناهنجاری های خواب و رضایت از زندگی

متاسفانه در حال حاضر رویکرد زندگی بسیاری از جوانان در کشورهای مختلف به گونه ای است که بنا به دلایل متعددی مانند علاقه به شرکت در میهمانی های شبانه ، استفاده از اینترنت ، کامپیوتر و …  به شب زنده داری پرداخته و برنامه منظمی برای خواب ندارند . علاوه بر موارد فوق ، داشتن استرس ها و اضطراب های مختلف نیز سبب می شود تا در خواب شبانه اختلا ایجاد شده و بدن امکان استراحت مناسب را نداشته باشد . مطالعات جدید انجام شده در این رابطه نشان می دهد که وجود اختلال در خواب و نا منظم بودن استراحت شبانه به ویژه در سنین جوانی ومیان سالی دارای تاثیرات نامطلوب روحی در دراز مدت بوده و موجبات بروز نارضایتی از زندگی را فراهم می کند .

در این مطالعات که توسط آکادمی خواب درمانی آمریکا American Academy of Sleep Medicine انجام شده است  ، مشخص شد که افرادی که به طور معمول دارای میزان خواب مناسب و منظمی بوده اند دارای سطح رضایت بیشتری از زندگی خود بوده و در عوض هر چه بر میزان اختلال خواب و بی نظمی در استراحت شبانه افزوده می شود ، میزان رضایت از زندگی نیز در بین این افراد کاهش پیدا می کند .

این یافته ها همچنین نشان می دهد که میزان سطح رضایتمندی از زندگی ، به مولفه های متعددی وابسته است که این موارد با یکدیگر در ارتباط بوده و ارتقا یکی از آن ها ، موجب بالا رفتن سطح بقیه مولفه ها می شود .

هایلی اوهارا Hayley O’Hara سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با یافته های خود می گوید : " نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که رضایتمندی از زندگی با نوع خواب و کیفیت آن ارتباط مستقیمی داشته و هر چه استراحت و برنامه خواب انسان ها منظم تر باشد ، میزان رضایتمندی آن ها از زندگی بیشتر بوده و به همین دلیل افزایش نوع و کیفیت خواب تاثیری به سزا در نوع زندگی افراد خواهد داشت . "

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله خواب journal Sleep منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل