به روش علمی خرید کنید

 تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پرفسور سیمون اسکامل کاتز (Siemon Scamell-Katz) با انجام مجموعه پژوهش هایی علمی و بررسی شرایط خریداران فروشگاه های مختلف، نکات مهمی را در رابطه با خرید کردن دریافته اند که به کار گرفتن آنها می تواند علاوه بر کم کردن استرس خرید، تجربه ای خوشایند را برای هر کسی رقم بزند.

این پژوهشگر در گفتگو با وب سایت ساینس فوکوس به سئوالاتی در این رابطه پاسخ داده است.

آیا روشی علمی برای خرید کردن وجود دارد؟

به طور قطع اینطور است. ما نخستین گروه تحقیقاتی بودیم که دوربین ها و دستگاه های ردیابی چشم را در فروشگاه ها قرار دادیم. هدف ما از این کار، بررسی این موضوع بود که مشتریان در حین خرید کردن به کجا نگاه کرده و چه مسیری را طی می کنند. زمانی که نتایج تحلیل این دوربین ها را با اسکن مغزی این افراد ادغام کردیم، توانستیم تأثیر این فعالیت ها در تصمیم گیری ها را ببینیم.

آیا در هنگام خرید باید قیمت ها را بررسی کنیم؟

سوال اینجاست که آیا شما می خواهید از یک فروشگاه راحت تر خرید داشته باشید یا یک فروشگاه ارزان تر؟ اگر هدف شما راحتی و خرید از یک فروشگاه بزرگ با دسترسی آسان است، باید بپذیرید که بهای بیشتری خواهید پرداخت ولی در هر صورت در هر مکانی با دقت خرید کرده و به قیمتها توجه کنید.

شما باید این موضوع را بپذیرید که اگر قصد بررسی قیمت محصولات مشابه مختلف و مقایسه آن ها را با یکدیگر دارید، به زمان بیشتری نیاز داشته و ممکن است خرید شما  دو تا سه برابر بیشتر طول بکشد. در نظر داشتن این موضوع برای مدیریت زمان، حیاتی است.

چگونه باید در راهروهای یک مرکز خرید یا فروشگاه بزرگ حرکت کنیم؟

سعی کنید از گوشه ها حرکت کرده و تمرکز خود را تنها روی یک قسمت قرار داده و قفسه ها را زیر نظر بگیرید. توصیه می شود نگاه شما متمرکز در ارتفاعی بین کمر تا سینه تان باشد و این کار به شما کمک می کند تا قیمت ها و تبلیغات را به طرز مناسب تری  بررسی کنید.

آیا باید فهرست خرید را از قبل بنویسیم؟

معمولا افرادی که بدون فهرست به فروشگاه رفته و خرید می کنند، به میزان بیشتری خرید های بدون فکر انجام می دهند. اگر می خواهید بودجه خود را کنترل کنید، حتما در خانه فهرستی از مواد و محصولات مورد نیاز خود را نوشته و تنها به آن تمرکز کنید.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که این کار را انجام می دهند، 15 درصد کالاهای غیر ضروری کمتری را خریداری می کنند.

در هنگام خرید بهتر است از سبد استفاده شود یا چرخ دستی؟

ما در مطالعات خود که در یک فروشگاه بزرگ انجام دادیم، دریافتیم که اگر فردی برای خرید آمده و سبد خرید در اختیار ندارد، فقط آنچه را می تواند حمل کند، خریداری می کند. معمولا افرادی که سبد یا چرخ دستی دارند، به میزان بیشتری کالا می خرند. ما این ذهنیت ناخودآگاه را داریم که اندازه خرید با اندازه سبد یا چرخ دستی ما مطابقت دارد. بنابراین، اگر یک چرخ دستی در اختیار داشته باشیم، بیشتر خرید می کنیم.

آیا باید بچه ها را برای خرید با خود بیاوریم؟

بهتر است فرزندان خود را برای خرید به سوپرمارکت نبرید! آنها این قدرت را دارند که بر نحوه خرید شما تاثیر بگذارند. مدیریت کردن کودکان در فروشگاه، استرس زا است بنابراین شما دچار پریشانی می شده در نهایت فراموش می کنید چه چیزهایی می خواستید و یا چه چیزهایی را اشتباه خریداری کرده اید.

خرید آنلاین بهتر است یا خرید در مغازه؟

معمولا وب سایت های فروشگاه های آنلاین از نظر طراحی ضعیف هستند. به همین دلیل آن ها معمولا تلاش می کنند تا  فهرست خرید کاملی به مشتریان ارائه دهند و به همین دلیل مردم اغلب خرید خود را آغاز کرده، سپس دور می شوند و مجددا باز می گردند و موارد جدیدی را به آن اضافه می کنند. به این ترتیب در نهایت طی خرید اینترنتی هزینه بیشتری را متحمل می شوند زیرا مرور وب سایت ها به نسبت فروشگاه ها دشوارتر است.

بهتر است به صورت هفتگی و کلی خرید کنیم یا به صورت روزانه و جزئی؟

اگر خرید خود را از مغازه های کوچک و به طور مکرر انجام دهید، نسبت به زمانی که از یک فروشگاه بزرگ به صورت هفتگی یا ماهانه خرید می کنید، زمان بیشتری را صرف خواهید کرد. اما زمانی که از مردم پرسیدیم که فکر می کنند در کدام حالت بیشتر زمان برای خرید اختصاص می دهند، متوجه شدیم افرادی که مغازه های کوچکتر را برای خرید انتخاب می کنند، زمان را دست کم می گیرند بنابراین شما احساس می کنید که زمان کمتری نسبت به یک فروشگاه بزرگ صرف می کنید.

بهترین زمان برای خرید چه وقتی است؟

ساعات پایانی صبح و پیش از ظهر بهترین زمان خرید است زیرا در این ساعت شهرها آرام تر و ساکت تر هستند بنابراین کمتر دچار استرس و پریشانی می شوید. توصیه می شود در هنگام خرید گرسنه نباشید زیرا در صورت خرید با شکم خالی، به میزان بیشتری خرید خواهید کرد.

نکته دیگری وجود دارد که بخواهید به آن اشاره کنید؟

تحقیقات ما نشان می دهد که مردم در هنگام خرید به سمت نمایشگرهای بزرگ کشیده می شوند. ما فکر می کنیم اگر تابلوی تبلیغ یک محصول بزرگ باشد، لزوما یک برند خوب است.

توجه داشته باشید که صاحبان برندها و کالاها بر اساس پولی که پرداخت می کنند از سطح کمتر یا بیشتری از تابلوهای تبلیغاتی دسترسی دارند و این موضوع ارتباطی با کیفیت آن ها ندارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا