فعالیت خورشیدی به پایان رسیده است

در ۲۶۴ روز از سال جاری خورشید به طرز غیر معمولی بدون تغییر بوده و هیچ لکه ای روی آن وجود نداشته است.

این در حالی است که در سال ۲۰۰۸ میلادی به مدت ۲۶۸ روز هیچ لکه ای روی خورشید مشاهده نشد که رکوردی در این زمینه به حساب می آید.

به طور معمول فعالیت خورشید یک چرخه ۱۱ ساله را طی می کند و دانشمندان درهمین اواخر تایید کرده اند که اکنون به میانه بازه کاهش فعالیت های خورشیدی(solar minimum) رسیده ایم. به گفته محققان آخرین بار در ۲۴ مارس سال جاری لکه خورشیدی روی سطح ماه رصد شد. 

در «بازه های کاهش فعالیت خورشیدی»  لکه های روی آن و شعله های خورشیدی نیز کاهش می یابند. در این بازه سطح داغ خورشید آرامتر است. اما این ظاهر آرام ممکن است به ایجاد طوفان های مغناطیسی منجر شود که در فعالیت ماهواره ها اختلال ایجاد می کنند و روی سفرهای هوایی و حتی شبکه های برق نیز تاثیر می گذارند.

در نقطه اوج فعالیت های خورشیدی (solar maximun) روی این ستاره به طور مداوم لکه هایی دیده می شود که برخی از آنها به بزرگی سیاره مشتری هستند. هنگامیکه فعالیت های خورشیدی به حداقل می رسد، احتمال زیادی دارد سطح فعالیت ها خیلی سریع به حالت اولیه بازگردد.

در همین راستا گروهی از محققان ناسا و سازمان NOAA در آمریکا پس از تحقیقات به این نتیجه رسیده اند چرخه فعلی فعالیت های خورشیدی در حال پایان است و به زودی چرخه جدید آن آغاز می شود. اگر پیش بینی ها درباره بازه حداقل فعالیت خورشیدی درست باشد، این هفتمین چرخه طولانی مدت خورشید است که کارشناسان آن را ثبت کرده اند. چرخه فعلی ۱۱.۴ سال طول کشیده است.

پیش بینی می شود چرخه بعدی فعالیت خورشیدی(Solar Cycle 25) در جولای ۲۰۲۵ میلادی به حداکثر خود برسد. به گفته کارشناسان چرخه بعدی فعالیت خورشیدی شروع آرام و کندی دارد اما پیش بینی می شود بین ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ میلادی به نقطه اوج خود برسد .

منبع:مهر
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا