ظریف، مهمان دانشگاه علم وفرهنگ شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، یونس شکرخواه روزنامه‌نگار، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه از جمله افراد حاضر در دانشگاه علم و فرهنگ به مناسبت گرامیداشت بیستمین سال تاسیس خبرگزاری ایسنا هستند.

این خبرگزاری ۱۶ آذر ۱۳۷۸ به صورت رسمی فعالیت خود را به عنوان دومین خبرگزاری رسمی ایران و اولین خبرگزاری برخط آغاز کرد.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران از برنامه‌های این رسانه در دهه سوم حیات خود سخن گفت و تاسیس موزه، پژوهشکده و دانشکده خبر را از مهمترین این برنامه‌ها برشمرد.

علی متقیان که در مراسم بزرگداشت بیستمین سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخن می‌گفت، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در این مراسم اظهار کرد: ایسنا امروز بیست ساله شد. بیست سال قبل بنایی توسط جهاد دانشگاهی گذاشته شد و در کویر اطلاع‌رسانی ایسنا به عنوان نخستین خبرگزاری انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و غیر دولتی قدم به عرصه خبر نهاد؛ آن هم به واسطه دانشجویانی که پشت میزهای دانشگاه کار علمی انجام می‌دادند.

او ادامه داد: قرار بر این شد که این دانشجویان دیگر به صورت یکسویه رشد و فقط تحصیل نکنند و به میان جامعه بروند تا با سیاست، مسائل اجتماعی و درد جامعه آشنا شوند. همین باعث شد تا تاسیس خبرگزاری دانشجویان پیشنهاد داده شود و جهاد دانشگاهی نیز که همیشه در رفع مشکلات پیشگام بوده است، این پیشنهاد را بپذیرد. توفیق این بود که این پیشنهاد به خدمت مقام معظم رهبری داده شود و ایشان نیز با نهایت بزرگی و بزرگواری استقبال کردند و پیامی فرستادند؛ پیامی که 16 آذر 78 به عنوان اولین خبر منتشر شده روی سایت ایسنا رفت. در این پیام مقام معظم رهبری گفته بودند «خبرهای خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید انشاءالله که موفق باشید».

مدیرعامل این خبرگزاری اظهار کرد: دعای مقام معظم رهبری دنبال راه جوانان بود، جوانانی که تا پیش از آن سابقه خبرنویسی نداشتند و به دانشگاه خبر نرفته بودند و حالا با همت به خبرگزاری دانشجویان ایران آمده بودند. شاید آن زمان بزرگان خبر می‌گفتند آرزو بر جوانان عیب نیست اما این جوانان چنان ظرف یک سال درخشیدند که ایسنا به عنوان بهترین خبرگزاری مطرح شد.

متقیان خاطرنشان کرد: بیست سال گذشت و در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و آنچنان ایستادیم که امروز می‌توانم بگویم ایسنا رتبه اول پرمرجع‌ترین خبرگزاری جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داده است. این افتخاری است که توسط جوانان آفریده شده است.

او همچنین درباره برنامه‌های ایسنا در سومین دهه از عمر خود گفت: در آغاز دهه سوم بنا داریم که باشگاه دانشجویان خبرگزاری را به دست آقای دکتر ظریف (وزیر امور خارجه) افتتاح کنیم. صفحه‌ای برای دانشجویان افتتاح می‌شود که در آن فعالیت‌های انجمن‌های دانشجویی و علمی پوشش داده می‌شود. همچنین امید داریم مدرسه و دانشگاه خبر و پژوهشکده و موزه خبر نیز تاسیس شود.

متقیان در پایان سخنان خود از اهمیت آموزش خبرنگاران سخن گفت و افزود: ایسنا این افتخار را دارد که در این بیست سال بیش از سه هزار خبرنگار تربیت کرده و به جاهای مختلف فرستاده است.

داشتن رسانه قوی، یکی از ابزارهای مفید برای جامعه است

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم جشن بیست سالگی ایسنا در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه امروز شاهد بیست سالگی ایسنا هستیم، در سخنانی درباره آغاز فعالیت جهاد دانشگاهی گفت: با عنوان مولود مبارک انقلاب جهاد دانشگاهی فعالیت خود را از سال ۵۹ با تلاش برای الگوسازی شاخص‌های اصلی که پیشرفت توسعه کشور بود، آغاز به کار کرد، توسعه علمی و فناورانه، توسعه فرهنگی و مهارتی و  تخصصی، توسعه کارآفرینی و اشتغال شامل این الگوها بود که در این ۳۹ سال این کارهای شاخص در این زمینه انجام شد.

وی با اشاره به جشنواره اخیر مصطفی و برنده شدن این جایزه توسط دکتر بهاروند یادآور شد: جهاد دانشگاهی صدها فناوری موفق تولید و آن را تجاری‌سازی کرده است. چه از آنهایی که استقبال شد و چه آنهایی که مورد بی‌مهری قرار گرفت.

طیبی در ادامه گفت: به علت اینکه جهاد دانشگاهی نگاه کاربردی به مسائل کشور دارد با مشکلات کشور آشناست. ما معتقدیم اگر سعی کنیم برخی مشکلات را حل نکنیم قطعا در آینده کشور با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. بحث مهم این است که نخبگان ما در مساله سیاسی به توافق ملی برسند. اگر برجام یک مساله ملی است همه باید از آن حمایت کنند. اینطور نباشد که آن را قبول نداشته باشیم و آن را با مشکل روبه‌رو کنیم.

وی در این زمینه ادامه داد: باید در کشور برنامه‌ریزی درازمدت انجام شود و این نیازمند هماهنگی نهادهای مرتبط است. ما با این مشکل مواجهیم و می‌بینیم دوستانی که کاندیدای نماینده مجلس می‌شوند چه صحبت‌هایی می‌کنند. در حالی که ۹۰ درصد نخبگان هر کشوری باید با یکدیگر در زمینه توافق ملی اشتراک داشته باشند و ۱۰ درصد دیگر مخالفان هم در زمینه توسعه کشور گام بردارند. بنابراین نخبگان باید به توافق برسند تا برنامه‌ریزی درازمدت انجام شود.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت یادآور شد: کشور هشت سال برای تغییرات و تحولات در اختیار دولت‌ها است. در ۱۰ سال می‌توان کشور را دچار تحولات عظیم کرد و از این فرصت استفاده کرد و در عرصه کار علمی موفقیت به دست آورد. ما در این ۳۹ سال فرصت‌های بسیاری را از دست دادیم. آقای دکتر ظریف خیلی بد است که من مثالی را بیاورم که ۱۰ سال طول کشیده است که ما بگوییم می‌توانیم یک مساله را حل کنیم.

طیبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید برای انتخاب مدیران شاخص داشته باشیم، یادآور شد: چه آن اتفاق اول بیفتد و چه ما مدیران توانمند داشته باشیم یکی از ابزارهای مفید در جامعه داشتن فضای رسانه‌ای بسیار قوی است، فضایی که در آن رسانه‌ها نقد عالمانه کنند. هم توان علمی داشته باشند که نقد کنند و هم از آن طرف نقدشوندگان توان شنیدن داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه گاهاً در فضای رسانه‌ای ما نقدهای عالمانه وجود ندارد، در عین حال گفت: اگر از آن طرف فضا باز باشد رسانه‌ها هم می‌توانند خود به خود این نقدهای عالمانه را داشته باشند. ما هم تلاش می‌کنیم به وظایفمان در این الگوسازی ادامه دهیم.

طیبی سپس گفت: امیدواریم نخبگان به یک وفاق سیاسی برسند چیزی که نیازمند آن هستیم و هیچ نیازی به دسترسی فناوری علمی نداریم. امیدواریم قطعاً به اهدافمان برسیم.

در دنیای کنونی ابزار مراکز قدرت متنوع شده است

محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در مراسم بزگرداشت بیستمین سالگرد تاسیس ایسنا با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: سلام ویژه دارم خدمت همه کسانی که در عرصه رسانه فعالیت و تلاش می‌کنند که صدای غرورآفرین ملت ایران را به گوش جهانیان برسانند.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: انقلاب اسلامی این واقعیت را به ما نشان داد که قدرت‌های بزرگ بین‌المللی صاحب اختیار ما نیستند و ما می‌توانیم در عرصه بین‌المللی نقش‌آفرینی کنیم. قطعا این یکی از مهمترین میراث انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) است. در واقع انقلاب به ما فهماند که اختیارمان دست خودمان است و قدرتی که توان اقتصادی و نظامی دارد یا دارای امپراطوری رسانه‌ای است، مالک و اختیاردار ما نیست.

ظریف با اشاره به نامه امام (ره) به گورباچف – رهبر وقت شوروی – گفت: در آن مقطع خیلی قبل‌تر از اینکه پرده‌های تصلب در عرصه بین‌المللی پاره شود، امام با اعتماد به نفس ویژه‌ای به کشوری که دارای توان و سلاح هسته‌ای و نظامی داشت پیامی داد که نشان‌دهنده اتمام یک دوره بود.

ظریف با اشاره به شرایط کنونی جهان گفت: ما اکنون در دوران شرایط انتقال قرار داریم. شرایطی که از ۳۰ سال گذشته در ادبیات جهانی رایج شده است. دوران انتقالی یعنی اینکه ما شرایط گذشته را پشت سر گذاشتیم و اکنون به سمت شرایط جدید در حال حرکت هستیم و در این میان اکنون دورانی وجود دارد که به آن دوران انتقالی می‌گوییم. آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که دوران انتقالی دوران خیلی کوتاهی خواهد بود و جهان به سرعت به جهانی تک قطبی مبدل خواهد شد.

وی در همین راستا افزود: در همان زمان بوش پدر بعد از سقوط شوروی در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد نظم نوین جهانی صحبت کرد. آنها در همین چارچوب همانطور که اشاره کردم فکر می‌کردند که دوران انتقالی، دوران کوتاهی است اما واقعیت چیزی دیگری را ثابت کرد و کسانی که می‌خواستند دوران انتقالی را کوتاه کنند، ضرر کردند.

ظریف ادامه داد: آمریکایی‌ها از ابتدای دهه نود تا چند سال پیش هزینه‌های زیادی را پرداختند که دوران انتقالی را کوتاه کنند و به یک جهان آمریکایی تبدیل کنند. در همین راستا جنگ‌هایی را ایجاد کردند ولی موفق نشدند. آنها نتوانستند توفیق ظاهری خود را تبدیل به یک تفکر نهادینه درازمدت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت اوباما سیاست آمریکا ناموفق بودنش آنچنان آشکار و روشن شده بود که آنها نیاز داشتند که چهره‌ای متفاوت از آمریکا به جهان ارائه کنند و در همان مقطع کم‌هزینه‌ترین تغییر برای آمریکا، اوباما بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه اهمیت دوران انتقال در این است که منابع قدرت متنوع شده است و دیگر قدرت اقتصادی و نظامی حرف اول و آخر را نمی‌زند، افزود: در حال حاضر راه‌های دستیابی به قدرت‌های علمی متنوع شده است و برای اینکه یک قدرت رسانه‌ای داشته باشید نیازمند به امپراطوری‌های رسانه‌ای همچون رویترز، ای پی و… ندارید. ابزار قدرت متنوع شده و مراکز قدرت نیز متنوع هستند.

ظریف ادامه داد: یک زمان قدرت در اختیار اروپا بود و همه چیز در اروپا شکل می‌گرفت. جهان غرب‌محور بود و هر تصمیمی برای دنیا در اروپا اتخاذ می‌شد و غربی‌ها نیز نمی‌خواستند انحصار قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی را از دست بدهند. آنها حتی تلاش داشتند روش فکر کردن ما را نیز شکل بدهند و هنجارهای کشورها را بسازند و در همین چارچوب تلاش داشتند شرایط انتقال به یک شرایط پایدار تبدیل شود ولی این شرایط برای آنها فراهم نشد و این یک امر ویژه برای ماست و ما باید از این شرایط که خود در ایجاد آن پیش‌رو بوده‌ایم، بهره‌برداری کنیم و اگر اجماع پیدا کنیم فرصت خوبی است که از شرایط انتقال به نحو مناسبی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: یک ابزار قدرت جدید ما داریم و آن "باور به خودمان" است و اینکه قدرت مان از خودمان و از درون است. چرا جهاد دانشگاهی موفق است چون یک مرکز درون زاست و علم و فناوری ما هم همین طور است. ما برای پیشرفت مان بر خودمان اتکا می کنیم. با این شرایط یعنی ما نیاز نداریم برای حیات مان به دیگران وابسته باشیم. سوال من این است که چند دقیقه تحمل می کنید که یک سیاستمدار آمریکایی بگوید اگر من نبودم شنا دو هفته دیگه نبودید!

وی ادامه داد: ما یک منبع جدید قدرت داریم و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم و آن "مردم" هستند از این روست که تحولات چند هفته اخیر در کشور بسیار تلخ است، چون مردم پایه حکومت و اقتدار ما هستند. رعایت حق مردم برای ما یک امر حکومتی نیست یک نیاز امنیت ملی است.

ظریف اظهار کرد: حتما وظیفه اخلاقی، حقوقی و امنیتی ماست که از مردم حمایت کنیم اما فراتر از این مردم موضوع هستی و نیستی ما هستند. مردم اصل ما هستند. سخن امام راحل که مردم ولی نعمت ما هستند، فهم یک اصل اساسی بود و امروز ثابت شده است پرداختن به این مساله و توجه به آن نه تنها توان ما را متوقف نکرد بلکه آن را توسعه داد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توان و ظرفیت‌های ما از خارج نیامده است، گفت: کسی می‌تواند بگوید که اگر کمک فردا به ما کمک نکنند که راکتور اراک را بسازیم، نمی‌توانیم آن را بسازیم. اگر شرکای روس ما بگویند در پروژه رایدایزوتوپ‌های پایدار در فردو همکاری نمی‌کنند ما درمی‌مانیم؟

ظریف تاکید کرد: ما امروز عامل قدرت در جهان انتقالی پساغربی را در اختیار داریم. قبل از اینکه نظریه پردازهایی مثل ما این عامل را بشناسند، آن پیرمرد در جماران شناخت.

وزیر امور خارجه گفت:  ما ایراد و مشکلات فراوان داریم اما این اشتباه را نکنیم که فکر کنیم به جز مردم چیزی هستیم. ما جهاد و دفاع مان را از مردم داریم. مردم سپاه و بسیج هستند اگر اینها مردم نیستند پس از کجا آمده اند. اگر این مساله را باور کنیم آن وقت ایسنا می تواند ظرف یک سال بهترین خبرگزاری شود.

ظریف با تاکید بر "قدرت معنایی" در روابط بین‌الملل اظهار کرد: قدرت معنایی یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم. عنصری که به این قدرت دامن می زند یعنی مردم، باید بیش از هر چیز مورد پذیرش قرار گیرد. باور کنیم بدون مردم هیچ هستیم و رعایت حقوق مردم از نام شب واجب تر است، چون مبنای حکومت مان را بر مردم گذاشتیم و بر این اساس است که می تواتیم جهادهای دانشگاهی و ایسناهای بیشتر بسازیم.

وی در پایان، بیست‌ساله شدن ایسنا را به خبرنگاران و مسئولان خبرگزاری تبریک گفت و افزود: ان‌شاءالله دهه سوم و دهه‌های بیشتر به خوبی و خوشی کار را پیش ببرید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا