نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف سلول های تنظیم کننده جریان خون در مغز

دانشمندان در مطالعات جدید خود دریافتند که نوعی ویژه از سلول های بدن با نام آستروسیت  Astrocytes که به شکل ستاره هستند ، نقش مهمی در تنظیم فشار خون و جریان خون در رگ ها و مویرگ های مغز ایفا کرده و موجب حفظ سلامت مغز می شوند .

گفتنی است سلول های آستروسیت دارای زائده ای انگشت مانند هستند که به  end-feet مشهور بوده و به  دور رگ های بی شمار مغزی و به ویژه رگ های شکننده پیچیده شده و بر عملکرد و نوع جریان خون داخل این رگ ها و محیط اطراف آن نظارت می کنند .

در همین زمینه دکتر جسیکا ای فیلوسا Jessica A Filosa فیزیولوژست و متخصص اعصاب در دانشگاه جورجیا Georgia Regents University اعلام کرد : " برای نخستین بار است که شواهدی مبتنی بر نقش آستروسیت ها در تنظیم فشار های ماهیچه ای برای منظم نگه داشتن جریانی خاص در بدن ، مشاهده می شود . "

به باور این پزشک متخصص مغز و اعصاب ؛ سلول های آستروسیت را می توان سلول های  خانه دار  دانست که به محض مشاهده تغییر در وضعیت جریان خون و نوسان فشار در رگ های مغزی ، بر اساس یکی از وظایف خود اقدام به ارسال نشانه هائی می کنند که بسته به شرایط ، موجب انقباض یا انبساط رگ ها شده و به این ترتیب شدت جریان خون در مغز کنترل شده و وضعیت سلامت فرد ، ثابت باقی می ماند .

به گفته پژوهشگران ، این سلول ها همچنین به صورت همزمان زائده های انگشت مانند خود را روی رگ های خونی مغز و اعصاب مغزی متصل کرده و با کنترل جریان خود ، نقش مهمی در  ایجاد تعادل مغزی ایفا می کنند . در حقیقت این سلول ها نقش یک پل ارتباطی مهم را بین سلول های عصبی و رگ های خونی ایفا کرده و هر گونه تغییر در جریان و فشار خون داخل مغز را تحت کنترل دارند .

به گفته پزشکان ؛ سلول های آستروسیت به طور دقیق و سختگیرانه ای ، هر نوع تغییر در جریان خون مغز را کنترل کرده و از ورود خون اضافه به مغز جلوگیری می کنند .  لازم به توضیح است که در حال حاضر نقش این سلول ها در عملکرد رگ های خونی مشخص است و پژوهشگران در تلاش هستند تا به نقش آن ها در سلول های عصبی  نیز پی برده و وظایف آن ها را شناسائی کنند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله The Journal of Neuroscience منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل