نهضت درختکاری در سمنان آغاز شد

امسال، برای اولین بار به غیر از هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، با اجرای «نهضت درختکاری» از امروز ۱۴ آذر ۹۸ با شعار «نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز» ۳۳۷ هزار و ۴۰۰ اصله نهال در وسعت ۲ هزار و ۴۱۸ هکتار از مناطق جنگلی استان سمنان کاشته می‌شود که مقدمات برای کاشت درختان از ۲۰ روز پیش شروع شده و با توجه به تغییرات اقلیمی اکنون زمان مناسبی برای کاشت درخت است.

جنگل‌کاری مشارکتی با هدف احیا، غنی سازی و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی، برای اولین بار به غیر از هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، همزمان با سراسر کشور در ۱۴ آذرماه به صورت استانی در حوضه گلرودبار شهرستان مهدیشهر واقع در ویاندر شهمیرزاد با حضور استاندار اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر درباره این طرح گفت: نهضت جنگل‌کاری در این شهرستان در وسعت ۲۰ هکتار همزمان با کاشت درختانی مانند ارس و زرشک، اقاقیا ، زبان گنجشک ، سرو شیرازی و زیتون تلخ شروع شد.

حمیدرضا عبدوس ابراز داشت:  نهضت جنگلکاری با مشارکت جوامع محلی، مجریان و بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی، همیاران طبیعت، سازمان‌های مردم نهاد، اعضای شرکت‌های تعاونی منابع طبیعی ، نهادهای دولتی و غیر دولتی از امروز شروع شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر بیان کرد: نهضت جنگلکاری با مشارکت فرمانداری‌ها، شهرداری ها، تشکل‌های مردمی ، جوامع محلی ، شرکت تعاونی‌های وابسته به منابع طبیعی ، بهره برداران ، همیاران طبیعت ، گروه‌های کوهنوردی، علاوه بر گونه های عنوان شده اجرا می‌شود.

 عبدوس، هدف از اجرای نهضت جنگلکاری مشارکتی را حفظ، احیا و غنی سازی و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی حفظ ذخایر ژنتیکی و افزایش پوشش گیاهی، فرهنگ سازی و حساس کردن اذهان مردم برای حفظ و احیای تقویت و غنی سازی عرصه‌های جنگلی و مرتعی عنوان کرد.

براساس تعریف علمی، استان سمنان دارای جنگل‌های هیرکانی، بیابانی پوشیده از تاغ و سوزنی برگ پوشیده از درختان ارس است  و براساس این تعریف از مجموع ۲ هزار و ۴۱۸ هکتار وسعت در نظر گرفته برای جنگل‌کاری دراستان، در وسعت ۱۶۸ هکتار  در چهار شهرستان شاهرود، دامغان، میامی و مهدیشهر، درختان بادام‌کوهی، اورس، فندق، گلابی وحشی و زرشک کاشت می‌شود  و باقیمانده مساحت مربوط به جنگل‌های بیابانی است که در هفت شهرستان استان سمنان  به جز مهدیشهر درختچه‌های تاغ کاشته می‌شود.

از ۹.۷ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی استان سمنان، ۳۵۲ هزار هکتار مناطق جنگلی و ۳.۷ میلیون هکتار مرتع و ۵.۲ میلیون هکتار بیابان است.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا